Arbetet startade 2011 genom en grundlig analys av Ältas varumärke. Den första delen i detta var att analysera historia, flyttströmmar, geografi och demografi i området. Del två var att genomföra ett stort antal intervjuer och fokusgrupper med invånare i Älta samt nyckelintressenter både inom och utanför området. Genom dessa undersökningar framkom en väldigt tydlig bild som kan sammanfattas under rubriken ”Ännu mera Älta!”
Undersökningarna visar att Ältas styrkor är idrotten, naturen, friluftslivet och aktiviteter som förenar. Den visar också att det är just dessa styrkor som invånarna vill utveckla ännu mer. Det som är mindre positivt är att området uppfattas som uppdelat. Inför framtiden önskas ett bredare bostadsutbud, utökade kommunikationer och service, samt att Älta alltmer ska utvecklas till en småstad med naturliga mötesplatser kring idrott, friluftsliv, kultur, service och handel.
– Det här är ett riktigt spännande stadsutvecklingsprojekt där vi som byggherre tillsammans med kommunen kan vara med och bidra till helhetslösningar för området. Här finns goda möjligheter till en fin stadsutveckling med såväl fler bostäder som utökad service och kulturutbud, säger Hans Wallenstam, vd för Wallenstam.
– I vår kommer Nacka kommun och Wallenstam att ordna parallella arkitektuppdrag för att ta fram ett förslag till utveckling av området med utgångspunkt i visionen, säger Per Wilhelmsson, kommunens projektledare. Dialogen med Ältaborna kommer även i det fortsatta arbetet vara mycket viktig för projektet.
Presenteras av WeOffice
Presenteras av Pattern Geographic
Bolag Liten milstolpe passerad i bolagets ägande.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.