– Det här är det första stora beslutet på vägen mot en utbyggd och efter en växande befolkningen anpassad kollektivtrafik, säger Johan Lundqvist (MP), ordförande i gatu- och samhällsmiljönämnden.
Uppsala kommun och landstinget i Uppsala län presenterade den 8 december den utredning gällande systemval för framtidens kollektivtrafik, som ska ligga till grund för framtida beslut. Valet står mellan stadsspårväg och Bus Rapid Transit, och ska trafikera de stråk som bedöms få flest passagerare i takt med att staden växer. Det handlar om en ”åtta” mellan Gottsunda – Ultuna – Ulleråker – Gränby - Råbyvägen. I övriga staden och på landsbygden ska även i fortsättningen buss användas. Landstingets mål är att all busstrafik ska bli fossilfri.
– Vårt gemensamma mål är att fler åker kollektivt och på lång sikt är stadsspårväg det som bäst främjar utbyggnad av staden och som har störst passagerarkapacitet. Det är därför en viktig milstople när vi i gatu- samhällsmiljönämnden fattat beslut om att stråket till Ulleråker ska dimensioneras för spårväg, säger Johan Lundqvist.
Presenteras av Pattern Geographic
Presenteras av WeOffice
Bolag Slättö, har genom logistik- och industri-teamet Evolv, gjort sina första förvärv inom lättindustri i den nyetablerade fonden Slättö Value Add III. Lars Axelsson, vd för Evolv, berättar för Fastighetssverige om premiärförvärven och hur man vill fortsätta växa samt hur han ser på framtiden och konkurrensen inom lättindustrisegmentet.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.