– Det här är det första stora beslutet på vägen mot en utbyggd och efter en växande befolkningen anpassad kollektivtrafik, säger Johan Lundqvist (MP), ordförande i gatu- och samhällsmiljönämnden.
Uppsala kommun och landstinget i Uppsala län presenterade den 8 december den utredning gällande systemval för framtidens kollektivtrafik, som ska ligga till grund för framtida beslut. Valet står mellan stadsspårväg och Bus Rapid Transit, och ska trafikera de stråk som bedöms få flest passagerare i takt med att staden växer. Det handlar om en ”åtta” mellan Gottsunda – Ultuna – Ulleråker – Gränby - Råbyvägen. I övriga staden och på landsbygden ska även i fortsättningen buss användas. Landstingets mål är att all busstrafik ska bli fossilfri.
– Vårt gemensamma mål är att fler åker kollektivt och på lång sikt är stadsspårväg det som bäst främjar utbyggnad av staden och som har störst passagerarkapacitet. Det är därför en viktig milstople när vi i gatu- samhällsmiljönämnden fattat beslut om att stråket till Ulleråker ska dimensioneras för spårväg, säger Johan Lundqvist.
Presenteras av Fastighetsägarna Service
Presenteras av Aros Kapital
Presenteras av CDVI
Presenteras av Fastighetsägarna Service
Presenteras av Brandskyddsföreningen
Transaktioner Hur blir transaktionsåret 2025, vilka faktorer kommer ha störst påverkan för dess utvecklingen, vilka segment blir heta respektive kalla och vilken roll kommer utländska aktörer spela på den svenska transaktionsmarknaden? En panel bestående av Erik Nyman, JLL, Peter Wiman, EY, Maryrose David, Savills, och Adam Tyrcha, Newsec, ger sin bild av transaktionsåret som står för dörren.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.