Detaljhandeln har kluvits itu under pandemin. Branscher kopplade till hem och fritid har gått starkt samtidigt som branscher som säljer varor ämnade för sociala aktiviteter har haft det tufft.
– Julhandeln 2021 blir upptakten till en jul tillsammans efter fjolårets restriktionstunga högtid. Mer gemenskap och fler paket är att vänta, vilket talar för att ett nytt julhandelsrekord är i sikte, säger Joakim Wirén, analytiker HUI Research.
I fjol firades julen i mindre sällskap, färre åt julbord på restaurang och andelen utlandsresenärer minskade drastiskt till följd av pandemin. I år förväntas andelen julbord på restaurang återgå till mer normala nivåer medan andelen utlandsfirare väntas vara fortsatt låg, vilket genererar mer livsmedelskonsumtion i Sverige.
E-handelns rekordframfart under fjolåret har vidgat den digitala konsumentbasen, något som kommer att påverka handeln framöver. I år förväntas dock fler fysiska köp än i fjol, men julhandlandet på nätet ser även i år ut att bli omfattande.
– Julhandeln 2021 sker bortom restriktioner och hårt pressad leveranskapacitet i dagligvaruhandeln. Trots att julen kan firas som vanligt finns i år andra utmaningar. Inte minst de globala flaskhalsarna i leveransledet och konkurrensen utanför handeln, säger Joakim Wirén.
Årets julhandelsprognos baseras på att svenskarna slår på stort och tar igen för det mindre firandet i fjol. Tillväxten prognostiseras till en procent i dagligvaruhandeln och fem procent i sällanköpsvaruhandeln. Totalt innebär detta en försäljningstillväxt om tre procent i december.
Konsumtionen väntas växa i den fysiska handeln nu när samhället åter är öppet. Även i e-handeln väntas julklappsinköpen öka.
Att få firar julen utomlands och att hushållen har goda ekonomiska förutsättningar talar för en ökad försäljningsutveckling.
En konsumtionsförflyttning mot fler julklappar inom upplevelse- och tjänstesektorn på grund av att populära detaljhandelsvaror riskerar att drabbas av leveransproblem är en möjlig negativ effekt.
Presenteras av WeOffice
Presenteras av Pattern Geographic
Bolag Slättö, har genom logistik- och industri-teamet Evolv, gjort sina första förvärv inom lättindustri i den nyetablerade fonden Slättö Value Add III. Lars Axelsson, vd för Evolv, berättar för Fastighetssverige om premiärförvärven och hur man vill fortsätta växa samt hur han ser på framtiden och konkurrensen inom lättindustrisegmentet.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.