Det pågår en strukturomvandling i Sveriges stadskärnor och trenden visar att försäljningen av framförallt beklädnad, hem- och fritidsvaror minskar, medan försäljningen av dagligvaror ökar. Även café-, restaurang- och hotellnäringen ökar tillsammans med mer upplevelsebaserad konsumtion. Under 2018 ökade försäljningen i de svenska stadskärnorna med totalt 0,4 procent.
– Stadskärnans erbjudande har genom alla år anpassat sig utifrån efterfrågan. Den här omställningen kan ta tid och nya affärsmodeller och koncept måste testas, säger Helena Olsson, chef stadsutveckling och samhälle, Fastighetsägarna Stockholm.
Försäljningen inom beklädnad minskade med 2,9 procent under 2018 och försäljningen av hem- och fritidsvaror minskade med 1,4 procent.
– När handeln som besöksanledning tappar måste stadskärnorna skapa nya unika besöksanledningar för att attrahera besökare. För att lyckas med detta måste alla stadens aktörer med på tåget, allt från fastighetsägare, handlare och restaurangägare till politiker och tjänstemän, men också det lokala näringslivet, säger Helena Olsson.
Hotell var den bransch som växte starkast under 2018 med en tillväxt om nästan fyra procent. Hotell gynnas av en ökad turism men tillväxten drevs också av nyetablerade och utvecklade hotellkoncept i framför allt storstäderna.
Även dagligvaruhandeln och kommersiell service, där frisörer, gym, skräddare och kemtvättar ingår, växte med drygt två procent. Dessa branscher erbjuder på olika sätt en konsumentnära service och både dagligvaror och kommersiell service kan sammanfattas som branscher konsumenter helst kommer i kontakt med nära hemmet, jobbet eller andra platser och knytpunkter där man befinner sig.
– Närhet och service är nyckelbegrepp som blir allt viktigare för dagens konsumenter. I stadskärnorna finns ett stort utbud som tillgodoser detta redan idag, men servicen kommer även att behöva fortsätta utvecklas för att stärka städernas konkurrenskraft, säger Josef Gäreskog, HUI Research.
Omsättningsutveckling 2017/2018
Totalt +0,4 %
Detaljhandel -0,6 %
Dagligvaruhandel +2,6 %
Beklädnad -2,9 %
Hem & Fritid -1,4 %
Café och restaurang +1,3 %
Hotell +3,9%
Kommersiell service +2,2%
Presenteras av WeOffice
Presenteras av Pattern Geographic
Bolag Slättö, har genom logistik- och industri-teamet Evolv, gjort sina första förvärv inom lättindustri i den nyetablerade fonden Slättö Value Add III. Lars Axelsson, vd för Evolv, berättar för Fastighetssverige om premiärförvärven och hur man vill fortsätta växa samt hur han ser på framtiden och konkurrensen inom lättindustrisegmentet.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.