Image
Hotell är den kategori som utvecklas bäst. Bild från byggstarten av det nya Choicehotellet på Järntorget i Göteborg: Petter Stordalen, Hampus Magnusson (M), Lars Arnsmar och Erik Selin.

Det här lägger vi pengarna på i våra stadskärnor

Handel Handla mat, gå och träna, klippa sig och bo över på hotell. Det är saker vi lagt pengar på i våra stadskärnor och som drivit tillväxten under 2018. Totalt under 2018 ökade försäljningen i de svenska stadskärnorna med 0,4 procent. Bland städerna som växte mest under 2018 återfinns framför allt mindre städer, med Sandviken, Kinna och Varberg i topp, där etableringar och tillväxt i enskilda branscher lyft utvecklingen. Samtidigt är det storstäderna som bidrar med störst tillväxt i kronor. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.


HUI:s nya rapport visar att polariseringen inom detaljhandeln ökar.

Ökad polarisering i detaljhandeln

Handel Detaljhandeln växte med 2,7 procent under 2018 och e-handeln nådde en ny milstolpe i och med att all tillväxt inom sällanköpsvaruhandeln skedde på nätet. Lönsamheten ökar för detaljhandeln, men spridningen mellan de företag som tjänar mest och de som går med förlust ökar. Resultatet av detta är att 6 000 butiker försvunnit under perioden 2011-2018. Detta enligt HUI:s rapport BUN.