Barkarbystaden är ett av norra Europas största stadsutvecklingsprojekt och Stockholms nya knutpunkt. 1,2 miljoner människor kommer nå till Barkarbystaden på 30 minuter när allt är färdigutbyggt och två nya tunnelbanestationer är invigda samt att regionaltågen kommer att stanna i Barkarby. Det kommer att innebära cirka 35 000 nya invånare i kommunen.
Här pågår unika infrastruktursatsningar; nya tunnelbanestationer, Förbifart Stockholm och en helt ny regionaltågstation. Det gör Barkarby till ett av de mest tillgängliga områdena i Stockholmsregionen och öppnar nya möjligheter för kontorsetableringar, dynamisk stadsmiljö och upplevelserikt kultur-, idrotts- och friluftsliv.
Projekt Barkarbystaden som stadsutvecklingsprojekt bedrivs av Järfälla kommun. Chefen för projektet heter Toni Chmielewski.
Varifrån kommer initiativet till Barkarbystaden? Hur började det hela?
– Sedan många år tillbaka pekar den regionala utvecklingsplanen för Stockholmsregionen, (RUFS) ut Barkarby-Jakobsberg som en framtida regional stadskärna. Barkarby är alltså en viktig del i den regionala utvecklingen vars vision är att Stockholmsregionen ska vara Europas mest attraktiva storstadsregion, säger Toni Chmielewski, projektchef Barkarbystaden.
Sedan flygflottiljen F8 på Barkarby flygfält lades ner på 1970-talet har Järfälla kommun köpt större delen av marken på Barkarby flygfält av staten. Fältet är kommunens största och viktigaste utbyggnadsområde. Det har unika förutsättningar genom sin storlek och sitt läge nära vägar och kollektivtrafik och alldeles intill Järvafältets naturreservat med möjlighet till rekreation och friluftsliv.
Järfällas översiktplan från 2001 anger att ett större bostads- och arbetsområde med tät bebyggelse ska planeras på Barkarbyfältet. 2006 beslutade kommunfullmäktige i Järfälla om en fördjupad översiktplan för Barkarbyfältet. Planen var då att det skulle finnas plats för upp till 5 000 bostäder för över 10 000 invånare och runt 6 000 arbetsplatser.
– Med anledning av Stockholmsöverenskommelsen 2014 och utbyggnaden av tunnelbanan till Barkarby åtar sig Järfälla kommun att utöka sitt bostadsbyggande och planen för Barkarbystaden ses över. Inom det som kallas tunnelbanans influensområde ska Järfälla bygga 14 000 nya bostäder fram till 2035, säger Toni Chmielewski.
Vilka lärdomar har ni dragit hittills i projektet?
– Vi lär oss mycket hela tiden, skulle jag säga. Att bygga en helt ny stad på ett tomt fält är något unikt och det är svårt att ange någon specifik lärdom. Vi har en lång utbyggnadstid och vi vet att under den här långa utbyggnadstiden så kommer konjunktur och marknad att gå upp och ner och att förändringar i omvärlden har stor påverkan, säger Toni Chmielewski och fortsätter:
– Om jag ska säga några saker som jag ser som extra viktiga så är det att skapa detaljplaner som har lång hållbarhet och tål omvärldsförändringar, det har visat sig vara en stor fördel för oss. Och, kanske viktigast av allt – att ha en bra och kontinuerlig dialog med våra byggherrar. Vi bygger staden tillsammans och har vi samma vision och målbild kan vi göra det riktigt bra.
Sophia Sundberg är vd för Barkarby Science, som arbetar med innovation och hållbar stadsutveckling kopplat till Barkarbystaden och Järfälla Kommun.
– Vi är en samverkansarena och våra fokusområden är: den klimatsmarta staden, framtidens mobilitet, den cirkulära staden och den attraktiva staden. Barkarby Science ägs av sju olika aktörer och har funnits sedan 2018 och arbetar i olika samverkansprojekt för att bidra till målen i Agenda 2030, säger Sophia Sundberg och lägger till:
– Det är en offensiv utveckling av bostäder, kontor, handel och infrastruktur som nu sker i Stockholmsområdet. Tillsammans med byggaktörer utvecklas här en stadsmiljö för människor, företag och organisationer.
Barkarby Science-styrelsen består av en representant från varje delägare samt adjungerande från Södertörns Högskola och KTH.
– Barkarby Science har dragit flera viktiga lärdomar från sina projekt och samarbeten inom hållbar stadsutveckling. En av de största insikterna är vikten av samarbete mellan olika sektorer, såsom akademi, näringsliv och offentliga aktörer, för att effektivt driva innovation. Genom att samla olika aktörer kan idéer utvecklas och testas snabbare, särskilt när det gäller smarta och hållbara lösningar för städer. Det är både roligt, spännande och utmanande att samverka över gränserna mellan olika sektorer, säger Sophia Sundberg och avslutar:
– Syftet med Barkarby Science är att fungera som en innovationsarena där näringsliv, akademi och offentlig sektor kan samarbeta för att skapa hållbar stadsutveckling. Att använda den testbädd som finns i Barkarbystaden för att prova olika typer av lösningar. Målet är att utveckla smarta, hållbara lösningar för framtidens städer genom projekt som fokuserar på cirkulära processer, digital teknik och klimatomställning. Fokus ligger på samverkan så Barkarby Science är en samverkansarena som fortsatt kommer att binda ihop olika sektorer.
Presenteras av WeOffice
Presenteras av Pattern Geographic
Bolag Slättö, har genom logistik- och industri-teamet Evolv, gjort sina första förvärv inom lättindustri i den nyetablerade fonden Slättö Value Add III. Lars Axelsson, vd för Evolv, berättar för Fastighetssverige om premiärförvärven och hur man vill fortsätta växa samt hur han ser på framtiden och konkurrensen inom lättindustrisegmentet.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.