– Vi vill leda omställningen till ett fossilfritt transportsystem och har som långsiktigt mål att erbjuda 100 procent fossilfria lösningar till våra kunder. Redan idag ser vi en stor efterfrågan från våra kunder på våra elektriska erbjudanden och vi har en ambition att minst 35 procent av de produkter vi säljer ska vara elektriska vid 2030. Detta kommer att kräva stora volymer av batterier med hög prestanda, tillverkade med fossilfri energi, och det är ett naturligt steg för oss att inkludera batteriproduktion i vårt framtida industriella system. Vi vill göra detta tillsammans med partners, och vi börjar resan nu, säger Martin Lundstedt, vd och koncernchef.
En omfattande lokaliseringsstudie indikerar att Skaraborgsregionen i Sverige är en ideal plats för fabriken. Den föreslagna siten i Mariestads kommun är belägen nära Volvokoncernens motorfabrik i Skövde och kommer att dra nytta av existerande industri- och logistikinfrastruktur och spjutspetskompetens inom storskalig avancerad industriproduktion, samt ha tillgång till svensk fossilfri energi. Volvokoncernens forsknings- och utvecklingscenter samt huvudkontor i Göteborg ligger endast två timmar bort.
Volvokoncernen kommer att gradvis öka kapaciteten, för att nå storskalig serieproduktion före 2030. Batterierna kommer att designas specifikt för kommersiella fordonsapplikationer för att stödja den globala utrullningen av elektriska lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner och elektriska drivlinor för olika typer av användningsområden.
Etableringen av produktionssiten är avhängig godkännande från berörda myndigheter. Den slutgiltiga lokaliseringen kommer att beslutas efter offentligt samråd och verksamheten är beroende av miljötillstånd.
Presenteras av WeOffice
Presenteras av Pattern Geographic
Bolag Slättö, har genom logistik- och industri-teamet Evolv, gjort sina första förvärv inom lättindustri i den nyetablerade fonden Slättö Value Add III. Lars Axelsson, vd för Evolv, berättar för Fastighetssverige om premiärförvärven och hur man vill fortsätta växa samt hur han ser på framtiden och konkurrensen inom lättindustrisegmentet.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.