Klädhandeln noteras för en ökning på 2,4 procent jämfört med april förra året. Även inom skohandeln noteras en ökning på 9,5 procent. Beaktning måste dock tas för att siffrorna i Stilindex presenteras i löpande priser. Justerat för inflationen innebär siffrorna för klädhandeln alltjämt en minskning i volym. Och trots den relativt starka ökningen i skohandeln är det osäkert om försäljningsvolymen ökat. Skoinflationen har hittills i år legat på cirka 11 procent.
Sofia Larsen, vd på Svensk Handel kommentarer utvecklingen i pressmeddelandet.
– Vi är glada över att många av våra medlemmar rapporterar om en liten ökning i flöde av kunder i sina butiker. Historiskt vet vi att årstidskiftningar ofta gynnar modehandeln. Samtidigt kommer vi inte ifrån det faktum att läget är otroligt tufft för många företag inom modehandeln. Konsumenternas köpkraft fortsätter att urholkas samtidigt som man möter stora kostnadsökningar, säger Sofia Larsen.
– Tuffa tider till trots genomgår handeln just nu en väldigt spännande och nödvändig transformation. Vi ser hur allt fler företag vidareutvecklar sin närvaro online och lägger ett allt större fokus på hållbarhet, säger Sofia Larsen och fortsätter:
– Vi förutsätter att regeringen gör allt de kan för att se till att livskraftiga handelsföretag ges goda möjligheter att klara de utmaningar som handeln nu står i. För att det ska vara möjligt krävs konkurrenskraftiga förutsättningar. Exempelvis anser vi att en sänkning av arbetsgivaravgifterna för unga måste finnas med i höstbudgeten, säger Sofia Larsen.
Presenteras av Pattern Geographic
Presenteras av WeOffice
Bolag Liten milstolpe passerad i bolagets ägande.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.