Det var den 26:e februari som Ingvar Oldsberg först kom överens med Stena Line om att gå in och stötta projektet att rädda de klassiska kranarna i Göteborgs hamn. Senare anslöt även Volvokoncernen och byggkoncernen Serneke som finansiärer.
Utgångspunkten från de tre bolagens sida har hela tiden varit att ekonomiskt bidra till att de tre kranarna kan räddas och att förvaltningen därefter ska tas om hand av en annan part. Nu ställer kommunala bolaget Älvstranden Utveckling upp som förvaltare, och därmed har alla bitar fallit på plats.
– Det känns fantastiskt att vi har det här köpet i hamn och att vi nu kan bidra till att rädda kvar en viktig del av sjöfartsstaden Göteborg. När Ingvar Oldsberg tog kontakt med oss var det ingen tvekan om att vi ville vara med och stötta det här projektet och det känns mycket roligt att vi har gjort detta tillsammans med Volvokoncernen och Serneke samt att Älvstranden tar hand om den fortsatta förvaltningen, säger Stena Lines vd Carl-Johan Hagman.
- Vi har fått ett otroligt gensvar från göteborgarna och det känns roligt att kunna bidra till att behålla ett vackert men också viktigt landmärke. Volvos historia är Göteborgs historia och kranarna utgör en fin symbol för vårt stolta industriarv, säger Mats Nilsson, ansvarig för sponsring inom Volvokoncernen.
- Vi tror på det framtida Göteborg och vision Älvstaden som vårt projekt Karlavagnsplatsen är en del av. För oss har kranarna ett stort symbolvärde i att det gamla möter det nya, vilket är en förutsättning för en bra stadsutveckling. Vi är oerhört glada att kunna ge tillbaka detta till staden och dess invånare, säger Ola Serneke vd för Serneke.
På Älvstranden Utveckling ser man det som positivt att de tre företagen tillsammans med Ingvar Oldsberg skänker kranarna till Göteborgarna.
- Genom att kranarna blir kvar räddas Göteborgs skyline som är en klassisk del av stadsbilden. Det här är något som engagerar många Göteborgare och vi är jätteglada att kunna bevara spår av stadens historia mitt i det område där Älvstaden nu växer fram, säger Lena Andersson, vd på Älvstranden.
Advokatfirman Vinge har hanterat försäljningen som en del av likvidationen och nedläggningen av Götaverken.
-Att få medverka till att en av Götaverkens sista affärer leder till att minnet av Göteborg som en stor och viktig varvsstad kan få finnas kvar, är glädjande trots avvecklingsarbetets i övrigt sorgkantade innehåll, säger likvidatorn Morgan Hallén vid Advokatfirman Vinge
Älvstranden Utveckling är ett helägt kommunalt bolag som tillsammans med andra ska forma Göteborg till en hållbar, attraktiv och dynamisk stad – öppen för världen. Vi arbetar långsiktigt enligt Vision Älvstadens målsättning att möta vattnet, hela staden och stärka den regionala kärnan. Vi ska medverka till att Frihamnen, Södra Älvstranden, Lindholmen och Gullbergsvass fylls med boende, kontor, handel, mötesplatser och allt annat som karaktäriserar en levande och inkluderande stad.
Presenteras av Brandskyddsföreningen
Presenteras av Fastighetsägarna Service
Presenteras av CDVI
Presenteras av Fastighetsägarna Service
Presenteras av Aros Kapital
Transaktioner Hur blir transaktionsåret 2025, vilka faktorer kommer ha störst påverkan för dess utvecklingen, vilka segment blir heta respektive kalla och vilken roll kommer utländska aktörer spela på den svenska transaktionsmarknaden? En panel bestående av Erik Nyman, JLL, Peter Wiman, EY, Maryrose David, Savills, och Adam Tyrcha, Newsec, ger sin bild av transaktionsåret som står för dörren.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.