Image
Heimstaden visar visionen för Kronprinsens stadsdelscentrum.
Heimstaden visar visionen för Kronprinsens stadsdelscentrum. Bild: Heimstaden

Heimstaden visar visionen för Kronprinsens stadsdelscentrum

Bygg/Arkitektur I helgen avtäckte Heimstaden logotypen för Kronprinsens stadsdelscentrum och berättade för nyfikna hyresgäster vilka ombyggnationer som sker. Ambitionen är att göra Kronprinsen till västra Malmös givna mötesplats med handel, mat och nöje.
Publicerad den 23 Maj 2022
Kronprinsen är en ikonisk byggnad i Malmö som tidigare tillhörde Akelius men numera förvaltas av Heimstaden. Bild: Wikimedia commons
Kronprinsen är en ikonisk byggnad i Malmö som tidigare tillhörde Akelius men numera förvaltas av Heimstaden.

Heimstaden tillträdde Kronprinsen i december förra året som en del av det stora Akelius-förvärvet, och samtidigt tog man då över renoveringsarbetet från Akelius. Tillsammans med drygt 200 byggarbetare har Heimstaden tagit på sig uppgiften att uppdatera fastigheten för att möta dagens efterfrågan.
– Som Malmöbolag känns det extra speciellt att förvalta en av stadens mest ikoniska fastigheter. Vi pratar om en gammal byggnad många i Malmö har en relation till och förvandlingen som sker kommer åter sätta Kronprinsen på kartan, säger Maria Petersson, Sverigechef på Heimstaden.

Stadsdelscentrat med 15 000+ kvadratmeter kommersiell yta får en ny modern planlösning för handel och restaurangverksamhet. Bland annat har entresolbjälklaget rivits för att skapa en luftigare känsla.

Hyresgästerna Systembolaget och Hemköp flyttats in från Regementsgatan för att skapa flöden in i centrat. I mitten skapas ett levande mattorg, präglat av betong, sten och kakel vackert kontrasterat mot ribbverk i trä. Upptagningsområdet för centrat uppskattas till 40 000 och kommer färdigställas i tre etapper. Första invigningen planeras till hösten.

Längs Mariedalsvägen kommer ett torg att skapas med plats för uteserveringar, planteringar med träd och buskar, bänkar, lekytor, utegym och cykelparkering.
– Mariedalstorget ska präglas av sociala ytor som alla kan njuta av, såväl hyresgäster som besökare i stadsdelscentrat eller förbipasserande, säger Pär Friis, projektledare på Heimstaden.

TAM Retail AB och NCC är centrala samarbetspartners i Kronprinsens omvandling. Reklambyrån Garbergs har tagit fram Kronprinsens nya logotyp och grafiska profil.

- Andreas Lithander
andreas@fastighetssverige.se

Relaterade artiklar

Ämnen

Senast från Fastighetssverige Plus

"Det är inte byggklara planer som är spärren – det är allt runt omkring"

Bolag Det saknas inte byggklar mark eller detaljplaner, om man får tro Wallenstam. Enligt bolagets vd Hans Wallenstam har bolaget många projekt som skulle kunna dras igång här och nu – men det råder fortfarande en stor osäkerhet kring huruvida alla led i entreprenörskedjan är tillräckligt pålitliga. – När det gäller byggen idag så är vi väldigt noggranna: vi gör bakgrundskontroller på alla entreprenörer för att säkerställa att de inte har något kriminellt för sig och för att vara säkra på att de har ekonomi för genomförandet.

Läs mer

Mer om Fastighetssverige Plus


Lokalnytt Lokalnytt.se - Hitta ditt nya drömkontor idag. Tusentals lediga lokaler inom hela Sverige.
Nordic Property News Nordic Property News reports the latest news from the Nordic real estate market with an international newsletter every weekday.

Mer från Fastighetssverige