Heimstaden tillträdde Kronprinsen i december förra året som en del av det stora Akelius-förvärvet, och samtidigt tog man då över renoveringsarbetet från Akelius. Tillsammans med drygt 200 byggarbetare har Heimstaden tagit på sig uppgiften att uppdatera fastigheten för att möta dagens efterfrågan.
– Som Malmöbolag känns det extra speciellt att förvalta en av stadens mest ikoniska fastigheter. Vi pratar om en gammal byggnad många i Malmö har en relation till och förvandlingen som sker kommer åter sätta Kronprinsen på kartan, säger Maria Petersson, Sverigechef på Heimstaden.
Stadsdelscentrat med 15 000+ kvadratmeter kommersiell yta får en ny modern planlösning för handel och restaurangverksamhet. Bland annat har entresolbjälklaget rivits för att skapa en luftigare känsla.
Hyresgästerna Systembolaget och Hemköp flyttats in från Regementsgatan för att skapa flöden in i centrat. I mitten skapas ett levande mattorg, präglat av betong, sten och kakel vackert kontrasterat mot ribbverk i trä. Upptagningsområdet för centrat uppskattas till 40 000 och kommer färdigställas i tre etapper. Första invigningen planeras till hösten.
Längs Mariedalsvägen kommer ett torg att skapas med plats för uteserveringar, planteringar med träd och buskar, bänkar, lekytor, utegym och cykelparkering.
– Mariedalstorget ska präglas av sociala ytor som alla kan njuta av, såväl hyresgäster som besökare i stadsdelscentrat eller förbipasserande, säger Pär Friis, projektledare på Heimstaden.
TAM Retail AB och NCC är centrala samarbetspartners i Kronprinsens omvandling. Reklambyrån Garbergs har tagit fram Kronprinsens nya logotyp och grafiska profil.
Presenteras av Pattern Geographic
Presenteras av WeOffice
Bolag Liten milstolpe passerad i bolagets ägande.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.