Barometerns framtidsindikator hamnar på -28.
– Nedgången fortsätter och tyvärr verkar det dröja innan vändningen kommer. Konsumenterna har blivit försiktigare efter höstens varselvåg på svensk arbetsmarknad och när julhandeln nu är över tror allt färre handlare att försäljningen och antalet anställda kommer att öka, säger Dag Klackenberg, vd på Svensk Handel.
Andelen handlare som tror att försäljningen kommer att minska under den kommande tremånadersperioden har ökat jämfört med i december månad. En tredjedel av handlarna (32 procent) tror på en minskad försäljning. Dagligvaruhandlarna är dock något mer optimistiska än sällanköpsvaruhandlarna.
Över hälften av handlarna upplevde en tuffare konkurrenssituation under 2012 jämfört med under 2011. Ytterst få handlare tror att konkurrensen kommer att minska under 2013.
– Växande e-handel, prissänkningar och sviktande konjunktur har satt handlarna under press. Konkurrensen kommer fortsätta öka under 2013 med sämre lönsamhet för många handlare. På kort sikt är det kanske goda nyheter för konsumenterna, men för handlarna gäller det att komma ur de framtvingade reorna och hitta andra sätt att stimulera kundernas köplust, säger Dag Klackenberg, vd på Svensk Handel.
Presenteras av WeOffice
Presenteras av Pattern Geographic
Bolag Liten milstolpe passerad i bolagets ägande.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.