Initiativ kopplade till gåvoekonomi blir allt vanligare, med bland annat bokskåp, klädbibliotek och gåvogrupper på sociala medier. Nu hoppar Frölunda Torg på trenden och öppnar en egen gratisbutik. Liknande satsningar finns i bland annat Kortedala, Kungälv och Kålltorp men detta blir den första gratisbutiken på ett köpcentrum.
– Frölunda Torg är en både geografisk och kulturell knutpunkt med cirka 30 000 besökare varje dag. Det gör oss till en viktig mötesplats och bra plattform för den här typen av initiativ, säger Anders Strand, centrumchef på Frölunda Torg.
Gratisbutiken fungerar ungefär som en loppis, men med den stora och viktiga skillnaden att ingen behöver betala för något. Du som besöker butiken är välkommen att ta med dig en eller flera saker därifrån, men du kan också lämna in prylar, plagg och saker som du inte längre har användning för.
Frölunda Torg har sedan tidigare ett samhälleligt engagemang genom bland praktikplatser för människor långt från arbetsmarknaden. Butiken är en del av köpcentrumets arbete med social och ekologisk hållbarhet och ett nytt sätt att engagera sig i närområdet samt bidra till en positiv klimatutveckling.
– Vår förhoppning är att butiken ska skapa en community-känsla i Frölunda och uppmuntra människor att dela med sig och hjälpa varandra, säger Terese Carlson, marknadschef på Frölunda Torg.
Gratisbutiken, som har premiär till helgen, kommer hålla öppet lördagar och söndagar klockan 12–16 mellan den 24 september och 30 oktober.
Presenteras av Brandskyddsföreningen
Presenteras av Fastighetsägarna Service
Presenteras av Aros Kapital
Presenteras av CDVI
Presenteras av Fastighetsägarna Service
Transaktioner Hur blir transaktionsåret 2025, vilka faktorer kommer ha störst påverkan för dess utvecklingen, vilka segment blir heta respektive kalla och vilken roll kommer utländska aktörer spela på den svenska transaktionsmarknaden? En panel bestående av Erik Nyman, JLL, Peter Wiman, EY, Maryrose David, Savills, och Adam Tyrcha, Newsec, ger sin bild av transaktionsåret som står för dörren.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.