– Etableringen sker i höst, vi har fått de uppgifterna bekräftade, säger Emma Hernell, vice vd på analysföretaget HUI Research, som bevakar den svenska handeln, till DN.
Amazons satsning innebär bland annat att den gigantiska plattformen översätts till svenska, uppger HUI Research för tidningen, samt snabbare leveranser. Hernell tror att en lansering kommer att innebära tuffare konkurrens i Sverige och att priserna på speciellt böcker, hemelektronik och prylar pressas.
Emma Hernell uppger för DN att lanseringen kan komma att ske i samband med Black Friday.
Alla är dock inte överens om just det lanseringsdatumet.
– Det är bara Amazon som vet med säkerhet men det är miljontals detaljer som ska fungera vid en lansering, inte ens Amazon skulle ta risken att lansera under Black Friday när trycket är så stort, säger detaljhandelskonsulten Markus Varsikko till DN.
"Tyvärr kan vi inte kommentera rykten och spekulationer," kommenterar Bruce McLachlan vid Amazons presstjänst uppgifterna.
Presenteras av Brandskyddsföreningen
Presenteras av Fastighetsägarna Service
Presenteras av Aros Kapital
Presenteras av Fastighetsägarna Service
Presenteras av CDVI
Transaktioner Hur blir transaktionsåret 2025, vilka faktorer kommer ha störst påverkan för dess utvecklingen, vilka segment blir heta respektive kalla och vilken roll kommer utländska aktörer spela på den svenska transaktionsmarknaden? En panel bestående av Erik Nyman, JLL, Peter Wiman, EY, Maryrose David, Savills, och Adam Tyrcha, Newsec, ger sin bild av transaktionsåret som står för dörren.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.