Image

Lund först ut med paketlösning i Sverigeförhandlingen

Energi/miljö En central station för den nya höghastighetsjärnvägen, femtio procents statlig finansiering av spårvägen till ESS samt sju cykelåtgärder i centrala Lund. Det blev resultatet av Sverigeförhandlingens överenskommelse med Lund.
Publicerad den 31 Maj 2016

Dagens handlag mellan Lunds kommun och Sverigeförhandlingen innebär också att kommunen förbinder sig att bygga 15 000 bostäder och medfinansierar den nya järnvägen.

– Den överenskommelse vi nu nått mellan kommunen och Sverigeförhandlingen betyder otroligt mycket positivt för Lund och Skåne. Våra innovativa företag, Lunds universitet och de världsledande internationella forskningsanläggningarna, är och kommer att fortsätta vara bland Sveriges viktigaste stödjepunkter för tillväxt och hållbar utveckling. Med kombinationen av höghastighetsjärnväg, Sveriges modernaste spårvägsinfrastruktur och ett ökat bostadsbyggande har vi ytterst bra förutsättningar för att möta framtidens utmaningar. Det är extra glädjande att vi i och med denna överenskommelse nu når målsättningen om 50 procent statlig medfinansiering av spårvägen och dessutom en historiskt stor satsning på cykeltrafik, säger Anders Almgren, (S), kommunstyrelsens ordförande i Lund.

Enligt dagens överenskommelse kommer staten att medfinansiera spårvägen med 74,5 miljoner kronor. Sedan tidigare medfinansierar staten spårvägen med 298,4 miljoner kronor genom stadsmiljöavtalen.

Den nya höghastighetsjärnvägen ska gå mellan Stockholm och Malmö samt mellan Stockholm och Göteborg. Lund kommer att medfinansiera den nya järnvägen med 120 miljoner kronor och bidra med 116,5 miljoner kronor i förskottering.

När det gäller storstadsåtgärder medfinansierar staten genom Sverigeförhandlingen 74,5 miljoner kronor till spårvägen längs ”Kunskapsstråket”, mellan Lunds central och ESS. Staten medfinansierar också 40,75 miljoner kronor till utbyggnaden av sju cykelåtgärder i centrala Lund.

De cykelåtgärder som staten, i och med detta paket, medfinansierar har koppling till både höghastighetsjärnvägen och spårvägen. Det är tre cykelgarage och fyra cykelbanor i centrala Lund.

– Med den nya höghastighetsjärnvägen öppnas möjligheter till mer trafik på den hårt belastade järnvägssträckan Hässleholm-Lund. Det skapas också helt nya pendlingsmöjligheter för regionen. Framöver blir det möjligt att resa mellan Lund och Stockholm på cirka 2 timmar 20 minuter och mellan Lund och Jönköping på 1 timme. I dag tar det cirka 4 timmar och 15 minuter respektive 2 timmar 30 minuter att ta tåget dessa sträckor, säger HG Wessberg förhandlingsperson på Sverigeförhandlingen.

- Henrik Ekberg
henrik@fastighetssverige.se

Relaterade artiklar

Ämnen

Senast från Fastighetssverige Plus

I spåkulan: Så blir transaktionsmarknaden 2025

Transaktioner Hur blir transaktionsåret 2025, vilka faktorer kommer ha störst påverkan för dess utvecklingen, vilka segment blir heta respektive kalla och vilken roll kommer utländska aktörer spela på den svenska transaktionsmarknaden? En panel bestående av Erik Nyman, JLL, Peter Wiman, EY, Maryrose David, Savills, och Adam Tyrcha, Newsec, ger sin bild av transaktionsåret som står för dörren.

Läs mer

Mer om Fastighetssverige Plus


Lokalnytt Lokalnytt.se - Hitta ditt nya drömkontor idag. Tusentals lediga lokaler inom hela Sverige.
Nordic Property News Nordic Property News reports the latest news from the Nordic real estate market with an international newsletter every weekday.

Mer från Fastighetssverige