Enligt JLL:s rapport fortsätter Sverige att ligga i täten vad gäller den ekonomiska utvecklingen bland Europas länder. Enligt de senaste prognoserna från Oxford Economics kommer detaljhandeln att växa med 2,6 procent per år under perioden 2014 till 2017 i Sverige, jämfört med 1,3 procent i snitt för resten av västeuropeiska länder.
Ekonomisk stabilitet och gynnsam tillväxt, med ökad konsumtion som följd, lockar nya aktörer att etablera sig i Sverige. Några aktuella exempel är Apple, Sephora och brittiska leksakskedjan Hamley’s som alla gjorde entré på svenska marknaden under 2012.
Många handlare söker sig i högre grad till attraktiva lägen, mycket till följd av den ökade internethandeln som sätter press på de fysiska butikerna. Behovet av att exponera sitt sortiment på A-lägen i högt befolkade områden har ökat kraftigt, inte bara i Sverige utan även på andra europeiska marknader. Därför har också hyrorna ökat mer i A-lägen än i B-lägen, skriver JLL i rapporten.
Den starka positionen för svensk retail märks även på transaktionsvolymerna för retailfastigheter. Under 2012 var volymen 50 procent högre än de fyra senaste åren. 80 procent av andra halvårets affärer 2012 involverade internationella aktörer, som lockas av Sveriges stabila ekonomi och bevisligen likvida marknad. 2012 låg Sverige trea i Europa vad gäller volymer på fastighetsaffärer inom retail, efter Storbritannien och Tyskland. Anmärkningsvärt då Sveriges befolkning på 9,6 miljoner är att anses som relativt liten, skriver JLL i rapporten.
Presenteras av Pattern Geographic
Presenteras av Quandify
Bolag Pandox vd, Liia Nõu, gjorde vid presentationen av senaste kvartalsrapporten klart att man letar efter förvärv, främst inom de tre starka marknader man redan går bäst i: Storbritannien, Norden och Tyskland. – Det senaste förvärvet hade en sjuprocentig yield så det är det vi siktar på, säger Pandox-vd:n.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.