Entreprenaden för Haga innefattar byggnation av station samt 1,5 kilometer tunnel. Stationen byggs med en plattform och två spår, med förberedelser för ytterligare två spår och en plattform. Det blir totalt tre entréer till stationen som via ett mellanplan leder till plattformarna. Stationen byggs dels i ett öppet jordschakt under Rosenlundskanalen och dels i berget under Haga kyrkoplan. Förutom järnvägstunneln kommer linjen också att ha en parallell servicetunnel och en anslutande tillfartstunnel.
För upphandlingen har så kallad prekvalificering tillämpats. Elva företag ansökte om att få lämna in anbud och efter Trafikverkets urval fick fem gå vidare. Av dessa fem, valde tre att lämna in anbud.
– Det har varit en gedigen process som säkerställt att vi valt rätt entreprenör både vad gäller kvalitet och pris, säger Bo Larsson, projektchef för Västlänken på Trafikverket.
Kontraktet är värt 2,3 miljarder kronor och byggstart är planerad till 2018.
Trafikverkets beslut kan överprövas i tio dagar efter tilldelning i enlighet med lagen om offentlig upphandling, därefter kan kontrakt tecknas. Gülermak och Astaldi äger 40 procent var i konsortiet och Segermo äger 20 procent.
Entreprenaden för station Haga är en av fyra huvudentreprenader i Västlänken. Tidigare har NCC tilldelats entreprenad Centralen. Anbud för entreprenad Korsvägen och entreprenad Kvarnberget lämnas in senare i år.
Bolag Nrep satsar i hotellsegmentet med förvärvet av Clarion Hotel Stockholm på Södermalm från Aspelin Ramm Fastigheter. Efter affären berättar Nreps Sverigechef Carl-Adam von Schéele om hotellmarknadens återhämtning om dess utveckling, hur Nrep vill fortsätta växa inom segmentet, vilka området man ser som attraktiva för hotellinvesteringar och om vilka boxar som behöver tickas av när potentiella hotellfastigheter utvärderas för köp.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.