Image
Den 19 oktober återöppnar den q-märkta attraktionen Katarinahissen i Stockholm efter 13 år.
Den 19 oktober återöppnar den q-märkta attraktionen Katarinahissen i Stockholm efter 13 år. Bild: Tekniska museet

Historiska Katarinahissen öppnar för allmänheten

Bygg/Arkitektur Det klassas som ett av Europas största urbana infrastrukturprojekt. Nu börjar nya Slussen i Stockholm ta form. En stor milstolpe nås med återöppnandet av det ikoniska landmärket Katarinahissen.
Publicerad den 16 Oktober 2023

Efter 13 års uppehåll är det nu dags för allmänheten att åter ta del av dess storslagna utsikt och upplevelse. Hissen, som är q-märkt – den starkaste formen av kulturminnesmärkning i Sverige – öppnas för allmänheten den 19 oktober.

– Sedan industrialiseringens början har Katarinahissen varit en symbol för Stockholm. Att nu öppna den på nytt väver samman Slussens historia med dess framtid, säger Eva Rosman, kommunikationsansvarig för Projekt Slussen vid Stockholms stad.

Det finns ingen liknande hiss i världen. Utförandet i befintligt stålschakt, som är helt öppet, är unikt. Katarinahissen spelar dessutom en särskild roll i Stockholms kulturhistoria. Utöver dess roll i den legendariska Hollywoodfilmen "The Prize" från 1963, transporterade den ursprungligen 1500 resenärer dagligen för en symbolisk summa. I samband med Slussens ombyggnation 1936 integrerades hissen med det nuvarande Katarinahuset och har sedan dess varit en vital del av stadens puls. Under hela dess historia har hissen förbundit Katarinavägen med den anrika restaurangen Gondolen som nu återöppnar samma dag som hissen.

– Det är fantastiskt roligt att utveckla Slussen från en trafikplats till en mötesplats med restauranger, hotell, parkytor – och förstås Katarinahissen, som blir en uppskattad destination i sig. Det kommer ta ytterligare ett par år innan alla pusselbitar är på plats, men nu börjar det som alla stockholmare har väntat länge på att hända, säger Annica Ånäs, vd för Atrium Ljungberg, största fastighetsägare vid Slussen, och som tillsammans med Stockholms stad äger och förvaltar hissen.

Just nu pågår bland annat ett omfattande ombyggnadsprojekt i Katarinahuset. Där utvecklar Atrium Ljungberg moderna kontor med historiska detaljer. Dessutom kommer huset att innehålla ett nytt hotell. Atrium Ljungberg kommer även göra en mindre påbyggnad och samtidigt tillgängliggöra takterrasserna för allmänheten, med tillträde via Mosebacke och Katarinahissen. Hela ombyggnationen beräknas vara klar under våren 2024.

Slussen ska bli en attraktiv mötesplats med nya torg, stråk och områdets första park. Kollektivtrafiken, gående och cyklister ska få mer plats, samtidigt som ytorna för biltrafik minskar och anpassas för att rymma dagens trafikflöden. Nya byggnader och verksamhetsytor ovan och under mark tillskapas. Inom två år beräknas även nya Södermalmstorg öppna.

Fakta om Katarinahissen
Hastighet
Hastighet 1.6 m/s
Blåser det över 10-14 m/s går hissen automatiskt ned till 1 m/s
Vid mer än 14 m/s stängs hissen av

Kapacitet
33 pers eller 2500kg
Konstruktion beräknad på 180 driftcykler i timmen, dvs tre i minuten

Energikonsumtion
Utrustad med frekvensstryrning samt återmatning till elnätet på överbliven energi
Beroende på last i hisskorg återmatas energi tillbaka till elnätet
Utrustad med sleep-funktion, när den inte används släcks den ned för att inte dra ström i onödan
Betydligt mer energieffektiv än tidigare installation

Övriga fakta
Hissen är 38 meter hög
Det finns ingen liknande hiss i världen, utförandet i befintligt stålschakt som är
helt öppet är unikt

Tidslinje för nya Slussen

2023
Västra delen av Stadsgårdsleden däckas över.
Munkbrokajens västra del öppnar för allmänheten.
Katarinahissen tas i drift.
Arbete med överdäckning av tunnelbanan påbörjas.
Grundläggning för den nya gång- och cykelbron, längs med tunnelbanan påbörjas.

2024
Vattentorget och Lilla Slussbron (den västra lågbron) öppnar för allmänheten.
Lokaler för verksamheter under Slussbron börjar byggas.
Byggnation av Stadsgårdstunnelns östra del påbörjas.

2025
Mälarterrassens utsida är färdigbyggd
Slusskanalen öppnar för båttrafik.
Mälarens nya reglering tas i bruk.
Fiskvandringsleden öppnar.
Nya Södermalmstorg öppnar.
Gång- och cykelbron öppnar.
Den nya bussterminalen öppnar

2026
Ryssgården färdigställs och den norra tunnelbaneentrén tas bort.
Katarinaparken börjar byggas.
Mälarterrassen öppnar
Hela Stadsgårdstunneln är klar och slitsen i Slussbron öppnar för biltrafik.

2027
Nu färdigställs de sista arbetena och hela den nya trafiklösningen är klar.
Saltsjöbanan trafikerar åter hela sträckan Slussen – Saltsjöbaden/Solsidan.
Handelsplatsen öppnar.

2028
De nya kontorsbyggnaderna ovanpå Stadsgårdsleden börjar byggas av respektive byggherre.

- Redaktionen
red@fastighetssverige.se

Ämnen

Senast från Fastighetssverige Plus

"Yield-spreaden mellan logistik och lättindustri har varit alldeles för stor"

Bolag Slättö, har genom logistik- och industri-teamet Evolv, gjort sina första förvärv inom lättindustri i den nyetablerade fonden Slättö Value Add III. Lars Axelsson, vd för Evolv, berättar för Fastighetssverige om premiärförvärven och hur man vill fortsätta växa samt hur han ser på framtiden och konkurrensen inom lättindustrisegmentet.

Läs mer

Mer om Fastighetssverige Plus


Lokalnytt Lokalnytt.se - Hitta ditt nya drömkontor idag. Tusentals lediga lokaler inom hela Sverige.
Nordic Property News Nordic Property News reports the latest news from the Nordic real estate market with an international newsletter every weekday.

Mer från Fastighetssverige