Under det senaste året har hela 75 nya avtal med bland annat internationella modeaktören G-star (209 kvadratmeter), multi-brand aktören Johnells (945 kvadratmeter) och matvarukedjan Netto (1 116 kvadratmeter) skrivits under. Zocalo och Le Croissant har också öppnat nya restauranger i centrumet på 234 respektive 218 kvadratmeter.
Grosvenor Europe har aktivt arbetat med att stärka shopping- och upplevelseutbudet i Skärholmen centrum sedan det förvärvades 2015. Det finns en tydlig strategi för att uppgradera layout och butiksmix med nya internationella varumärken samt ett bredare mode och matutbud. Målsättningen är att återskapa stadskänslan och erbjuda en allt mer levande mötesplats för boende och besökare i Skärholmen.
Enligt planerna ska restaurangandelen öka från 5 procent till 10 procent med en total yta på 4 500 kvadratmeter. Ett nytt dagligvarukluster har öppnat som i november kommer länkas till övriga delen av centrumet i samband med lanseringen av en ny butikspassage på 3 000 kvadratmeter handelsyta.
Modeutbudet kommer förstärkas med nya varumärken och butiksfasader med dubbel höjd. Det pågående utvecklingsarbetet involverar ytor på totalt 42 000 kvadratmeter och 1 600 kvadratmeter, som tidigare har använts som allmänyta, har omvandlas till handelsyta. Grosvenor Europes Living Cities-filosofi har varit styrande i utvecklingsarbetet för Skärholmen centrum. Syftet med ‘Living cities’ är att säkra en långsiktig utveckling ur ett ekonomiskt, socialt och miljömässigt perspektiv, för såväl fastigheterna såsom de stadsdelar där bolaget har köpcentrum.
– Vi ser en stadig tillväxt i Skärholmen centrum och fortsätter enligt plan att investera och vässa shoppingutbudet i centrumet. Visionen är att skapa en ny urban stadskärna för södra Stockholm och de nya hyresavtalen tar oss ytterligare en bit på väg. Vi har vind i seglen och ser fram emot att bygga vidare på vår starka position, säger Carl Strufve, ansvarig för Grosvenor Europes verksamhet i Sverige.
– Vi är riktigt glada över vår nya butik i Skärholmen centrum och har hittills fått fin respons från våra kunder, både vad gäller besök och positiva kommentarer. Grosvenor Europe har en tydlig vision för Skärholmen centrum och vi ser fram emot att vara en del av den strategin, säger Carl Westgren, CFO på Global Retail som driver G-Star.
Presenteras av Quandify
Presenteras av Pattern Geographic
Bolag Pandox vd, Liia Nõu, gjorde vid presentationen av senaste kvartalsrapporten klart att man letar efter förvärv, främst inom de tre starka marknader man redan går bäst i: Storbritannien, Norden och Tyskland. – Det senaste förvärvet hade en sjuprocentig yield så det är det vi siktar på, säger Pandox-vd:n.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.