Förslaget är att tunnelbanan ska byggas ut för cirka 17 miljarder kronor. Det föreslås en förlängning av den blå linjen från Kungsträdgården till Nacka i söder och från Akalla till Barkarby i norr.
Det föreslås också en ny linje från Odenplan mot Hagastaden i Solna.
- Solna expanderar kraftigt och det behövs en skyttel dit. Vi bedömer att alla alternativa dragningar är sämre, säger regeringens förhandlare HG Wessberg till Dagens industri.
- När vi säkrar Hagastaden kan vi börja diskutera en station i Arenastaden. Nästa steg som inte ligger alltför långt borta är en tunnelbana till Täby, som växer starkt.
HG Wessberg ska slutrapportera till regeringen vid årsskiftet och i går startade förhandlingarna. Finansieringen ska ske med pengar från stat, landsting, privata aktörer och trängselskatt.
- Alla inblandade kommuner har varit väldigt angelägna, och även fastighetsbolag – men om de ska vara med måste de också delta i finansieringen, säger HG Wessberg till DI.
Presenteras av WeOffice
Presenteras av Pattern Geographic
Bolag Liten milstolpe passerad i bolagets ägande.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.