Förslaget är att tunnelbanan ska byggas ut för cirka 17 miljarder kronor. Det föreslås en förlängning av den blå linjen från Kungsträdgården till Nacka i söder och från Akalla till Barkarby i norr.
Det föreslås också en ny linje från Odenplan mot Hagastaden i Solna.
- Solna expanderar kraftigt och det behövs en skyttel dit. Vi bedömer att alla alternativa dragningar är sämre, säger regeringens förhandlare HG Wessberg till Dagens industri.
- När vi säkrar Hagastaden kan vi börja diskutera en station i Arenastaden. Nästa steg som inte ligger alltför långt borta är en tunnelbana till Täby, som växer starkt.
HG Wessberg ska slutrapportera till regeringen vid årsskiftet och i går startade förhandlingarna. Finansieringen ska ske med pengar från stat, landsting, privata aktörer och trängselskatt.
- Alla inblandade kommuner har varit väldigt angelägna, och även fastighetsbolag – men om de ska vara med måste de också delta i finansieringen, säger HG Wessberg till DI.
Bygg/Arkitektur Mark- och miljööverdomstolen har nu gett positivt besked gällande utvecklingen av centralenområdet i Göteborg. Domen, som inte kan överklagas, gäller detaljplanen för området norr om Centralstationen i Göteborg och möjliggör att fler delar av projekt Centralstaden Göteborg kan bli verklighet. Fastighetssverige har talat med Henrik Kant, stadsbyggnadsdirektör på Göteborgs stad, om projektet.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.