Image

Rusning förväntas till köpcentrumen på Black Friday

Handel Ny statistik från HUI och Viametrics visar att Black Friday driver upp köpcentrumbesöken med 60 procent jämfört med under en vanlig fredag. Detta motsvarar mer än en halv miljon extra besök på en och samma dag. Trots en hög nätaktivitet bland konsumenterna under shoppingdagen väljer många att besöka den fysiska handeln för att leta fynd.
Publicerad den 21 November 2018

I den tredje utgåvan av rapporten Benchmark Index (BIX), framtagen av HUI Research och Viametrics, har fördelningen av besöksflöden i köpcentrum under årets månader, veckodagar och högtider analyserats. Besöksflödena i köpcentrumen följer mönstret för detaljhandelns månatliga försäljning, men med vissa undantag. Vårens och försommarens högtider har överlag en negativ effekt på köpcentrumbesöken. Detta beror bland annat på att dessa högtider är matbetonade, vilket istället gynnar handelsområden och stormarknader där en stor andel av inköpen görs.

Det fjärde kvartalet visar på en helt annan utveckling än årets första nio månader. Den stora skillnaden stavas Black Friday och är ett relativt nytt fenomen i Sverige. I Sverige har Black Friday främst fått fäste på nätet och förra året bedömde PostNord att svenskarna handlade för 5,3 miljarder kronor bara under denna dag, vilket var mer än dubbelt så mycket som under en genomsnittlig dag. Effekten för den fysiska handeln har inte varit lika tydlig, men ny statistik framtagen inom ramen för BIX visar att köpcentrumens besöksflöden var 60 procent högre under Black Friday än under en vanlig fredag förra året. I praktiken innebär detta mer än en halv miljon extra köpcentrumbesök under en och samma dag. Försäljningen bedöms, av bland andra Svensk Handel och PostNord, öka även under årets Black Friday, vilket sannolikt skulle innebära ännu större besöksflöden i köpcentrumen än tidigare.
– Många konsumenter väljer att besöka köpcentrum under Black Friday för att testa och botanisera bland produkter. Sannolikt beror en del av ökningen på att konsumenter valt att handla på nätet, men hämta ut varorna i butik, säger Patrik Elfwing, vd för Viametrics.

December är traditionellt sett en mycket stark månad för handeln, köpcentrumen inkluderade, även om Black Friday inneburit en viss konsumtionsförskjutning till november. Besöksflödena i köpcentrumen ökar i takt med att julen närmar sig och de stora topparna inträffar enligt BIX-rapporten under dagarna närmast före jul. Under 2017 var till exempel fredagen den 22 december en besöksmässigt större dag än Black Friday.
– Många fick sin lön den 22 december förra året och passade då på att handla julklappar under lunchen eller på vägen hem från jobbet. Köpcentrumen har en stor fördel under de sista dagarna före jul då färre e-handlare kan garantera leveranser innan julafton. Många konsumenter väljer då fysiska butiker i allt större utsträckning för sina sista julklappsinköp, säger Tobias Rönnberg, analytiker HUI.

- Axel Ohlsson
axel@fastighetssverige.se

Ämnen

Senast från Fastighetssverige Plus

"Yield-spreaden mellan logistik och lättindustri har varit alldeles för stor"

Bolag Slättö, har genom logistik- och industri-teamet Evolv, gjort sina första förvärv inom lättindustri i den nyetablerade fonden Slättö Value Add III. Lars Axelsson, vd för Evolv, berättar för Fastighetssverige om premiärförvärven och hur man vill fortsätta växa samt hur han ser på framtiden och konkurrensen inom lättindustrisegmentet.

Läs mer

Mer om Fastighetssverige Plus


Lokalnytt Lokalnytt.se - Hitta ditt nya drömkontor idag. Tusentals lediga lokaler inom hela Sverige.
Nordic Property News Nordic Property News reports the latest news from the Nordic real estate market with an international newsletter every weekday.

Mer från Fastighetssverige