– Vi arbetar aktivt med att kartlägga och minska vårt klimatavtryck i alla delar av verksamheten. Tillgång till ständigt bättre data gör oss mer träffsäkra och ger oss möjlighet att bidra till våra kunder med expertis, så att vi tillsammans kan fatta rätt beslut och bidra till ökad klimatanpassning, säger Tomas Carlsson, vd och koncernchef, NCC.
NCC ska minska utsläppen från sin egen verksamhet med 60 procent till år 2030 jämfört med 2015, mätt som ton koldioxidekvivalenter per MSEK i omsättning (utsläppsintensitet). 2021 uppgick utsläppsintensiteten till 3,5 CO2e ton/MSEK, vilket motsvarar en minskning på 41 (42) procent jämfört med 2015.
Koldioxidutsläppen relaterade till inköpt el, fjärrvärme och fjärrkyla har minskat jämfört med 2020. Detta beror till största delen på energieffektiviseringar samt på en ökad användning av el från förnybara källor. Koldioxidutsläppen relaterade till bränslen har dock ökat något till följd av en ökning i den totala mängden inköpta bränslen.
NCC arbetar också för att reducera koldioxidutsläppen i värdekedjan. NCC:s delmål är en 50-procentig minskning av CO2e inom de fyra områden där klimatpåverkan är störst: betong, stål, asfalt och transporter mätt som kg CO2e per köpt volym till 2030.
NCC har arbetat med att förbättra datatillgången i dessa kategorier för att kunna kartlägga klimatutsläppen bättre och identifiera de processer och åtgärder som krävs för att nå de uppsatta målen. I ett första skede redovisas utsläpp från färsk betong, armeringsstål och internt köpt asfalt.
Arbetet fortgår med att kartlägga och mäta utsläppen för transporter. NCC:s ambition är att inkludera fler produkter inom dessa kategorier, såväl som fler kategorier, för att successivt täcka en ännu större andel av koncernens utsläpp i värdekedjan.
Uppdaterat hållbarhetsramverk
NCC har uppdaterat koncernens hållbarhetsramverk utifrån NCC:s strategiska inriktning och syfte, för att bättre åskådliggöra sina hållbarhetsprioriteringar. Ramverket är indelat i åtta fokusområden: Data och expertkunskap, Naturresurser och biologisk mångfald, Material och cirkularitet, Klimat och energi, Hälsa och säkerhet, Medarbetare och team, Etik och compliance samt Ekonomiskt resultat. Koncernens värderingar och önskade beteenden, Star behaviors, utgör också en grund i arbetet.
Presenteras av Pattern Geographic
Presenteras av Quandify
Presenteras av Fastighetsägarna Service
Presenteras av Fastighetsägarna Service
Bolag Pandox vd, Liia Nõu, gjorde vid presentationen av senaste kvartalsrapporten klart att man letar efter förvärv, främst inom de tre starka marknader man redan går bäst i: Storbritannien, Norden och Tyskland. – Det senaste förvärvet hade en sjuprocentig yield så det är det vi siktar på, säger Pandox-vd:n.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.