Den prisade Lidl-butiken ligger i Växjö och står för ett modernt och helt uppdaterat butikskoncept. Stora glasfronter, träbjälkar i det höga taket och inte minst en uppsjö av miljösmarta lösningar gör den unikt grön. Även i internationellt perspektiv.
– Det är fantastiskt roligt att Lidl Sverige vunnit Breeams pris för världens grönaste nya handelsbyggnad. Många medarbetare har kämpat hårt och jobbat både inspirerande och innovativt för att nå hela vägen till en branschledande, grön butik. Vinsten är ett fint kvitto till alla på Lidl om att vi kan vara stolta över våra insatser, säger Johan Augustsson, fastighetsdirektör Lidl Sverige.
- På Lidl har vi skyhöga ambitioner. Vårt mål är att vara ledande inom dagligvaruhandeln gällande hållbarhet. Ett viktigt steg i den strävan är att öka energieffektiviteten, hushålla med resurser och bygga framtidens hållbara butiker – något vi är på god väg mot. Hittills har vi lyckats nå Breeams högsta miljöcertifiering ”Outstanding” i totalt tre butiker i Sverige, vilket är unikt i internationellt perspektiv. Utöver den prisade butiken i Växjö har också våra kommande butiker i Upplands Bro och Södertälje uppnått samma långtgående miljöcertifieringskrav, säger Johan Augustsson.
Juryns motivering:
”This is the first retail building in Sweden to achieve BREEAM Outstanding at the interim stage and Lidl would like it to serve as a sustainability exemplar for other retailers. The focus was for long-term operation and management. Features include heat recovery of waste heat from refrigerated areas, LED lighting and electric charge points for cars. The judges noted the major focus on BREEAM as a driver of value and the programme to roll out positive design and construction concepts embodied in this store to a wider portfolio.”
Presenteras av WeOffice
Presenteras av Pattern Geographic
Bolag Slättö, har genom logistik- och industri-teamet Evolv, gjort sina första förvärv inom lättindustri i den nyetablerade fonden Slättö Value Add III. Lars Axelsson, vd för Evolv, berättar för Fastighetssverige om premiärförvärven och hur man vill fortsätta växa samt hur han ser på framtiden och konkurrensen inom lättindustrisegmentet.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.