Image
Karin Johansson, vd för Svensk Handel.
Karin Johansson, vd för Svensk Handel. Bild: Svensk Handel

Handlarnas framtidstro faller till historiskt låga nivåer

Handel Coronakrisen får handlarnas framtidstro att störtdyka. Störst är raset för sällanköpsvaruhandeln men även inom dagligvaru- och e-handeln faller framtidsutsikterna till historiskt låga nivåer.
Publicerad den 20 April 2020

Sällanköpsvaruhandeln – det vill säga all försäljning i fysisk butik utöver mat - är hårt drabbad av coronapandemins följdverkningar. I Handelsbarometern för april faller tron på försäljning, antal anställda och lönsamhet drastiskt.

Den sammanfattande Framtidsindikatorn för sällanköpsvaruhandeln minskar med hela 26,3 enheter från mars, till rekordlåga 54,4, vilket ska jämföras med den neutrala nivån på 100.

– Det bekräftar hur alarmerande läget är för stora delar av handeln. Det är av yttersta vikt att de statliga stödåtgärderna fungerar och snabbt når fram till handeln. Coronapandemin är temporär och kan inte tillåtas vara det som slår ut våra företag, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

Även om flera dagligvaruhandlare har vittnat om god försäljning trots coronakrisen, visar Handelsbarometern att många dagligvaruhandlare också har det väldigt tufft. Det kan till exempel handla om butiker i cityområden, servicebutiker, specialiserade livsmedelsaffärer och mataffärer vid gränshandelsområden.

Framtidsindikatorn för dagligvaruhandeln faller med 19,1 enheter jämfört med förra månaden och landar på 73,9.
– När folk tvingas ställa om sitt sätt att leva slår det drastiskt mot många butiker, för vissa har det inneburit ett tvärstopp i kundflöde och försäljning. För varje dag som går sinar butikernas besparingar, säger, Karin Johansson.

E-handlarnas Framtidsindikator minskar med 3,6 enheter, till 101,3. För en del e-handlare har karantäntillvaron bidragit till att försäljningen har ökat, men det gäller inte för alla. Även om tron på den framtida försäljningen är fortsatt stark är lönsamhetsutsikterna försvagade.

– Det osäkra ekonomiska läget gör att många håller hårt i plånboken och det påverkar många nätbutiker. Vi kan konstatera att e-handlarnas tro på den egna verksamheten faller tungt, säger, Karin Johansson.

När framtidstron för hela butikshandeln – både sällanköp och dagligvaror – vägs samman faller Framtidsindikatorn med 22,7 enheter från förra månaden och noteras på bottennivån 64,2. Det är 35,8 enheter lägre än förra årets aprilsiffra och den lägsta nivå som någonsin noterats sedan mätningarna startade.

- Nicklas Tollesson
nicklas@fastighetssverige.se

Ämnen

Annons Image
Annons Image

Senast från Fastighetssverige Plus

Så påverkas marknaden av Amazons intåg

Handel Efter år av spekulationer och väntan har Amazon nu lanserats i Sveriges. Emma Hernell, vice vd för HUI Research, berättar för Fastighetssverige om handelskonsekvenserna av Amazons etablering, hur köpmönstren kan förändras och vilka konsumtionssegment som framför allt utmanas av den amerikanska jätten.

Läs mer

Mer om Fastighetssverige Plus


Lokalnytt.se - Hitta ditt nya drömkontor idag. Tusentals lediga lokaler inom hela Sverige.
Nordic Property News Nordic Property News reports the latest news from the Nordic real estate market with an international newsletter every weekday.

Mer från Fastighetssverige

Fastighetssverige PLAY