Image

Fler modekoncept till nya Allum

Uthyrning Varnergruppen satsar stort på Steen & Ströms Allum i Partille och etablerar både Cubus och det nya konceptet Volt, med flera kända varumärken. Dessutom nyetablerar sig skokoncernen Nilson Group med ett stort samlat skokoncept.
Publicerad den 10 September 2013
Nya utbyggda Allum i Partille. Bild: Abako
Nya utbyggda Allum i Partille.

Totalt innebär utbyggnaden av Allum cirka 30-40 nya butiker, caféer och restauranger samt gym.

- Att Nordens främsta detaljhandelsföretag inom mode, Varnergruppen med verksamhet i nio länder, valt att satsa vidare på Allum visar att de är nöjda med utvecklingen av sina nuvarande butiker Bikbok, Carlings och Dressmann. De tror på vår satsning och vill vara med att bygga ut Allum samt öka modeutbudet för våra kunder, säger Lars Rehn, uthyrningsansvarig på Allum.

Tobias Knuthson, Sverigechef för Cubus är mycket nöjd med etableringen på Allum:
- Varnergruppens positiva erfarenheter av Allum gjorde att valet var enkelt. Cubus målsättning är att växa i Sverige och därför är det strategiskt helt rätt att vi etablerar oss i ett väl utvecklat köpcentrum som Allum. Vi tror att detta kommer att bli en av våra bättre butiker med en hög snittomsättning och förhoppningsvis en topp-10 butik för oss.

Även Volts Sverigechef, Toni Collin, ser fram emot att få öppna det nya modekonceptet för män, Volt, i Allum:

- Jag ser Allum som en starkt växande marknadsplats i Göteborgsregionen. När Steen & Ström väljer att bygga ut ett redan väl etablerat köpcentrum så känns det givet för oss att kliva på projektet.

Nilson Group utökar sitt nuvarande utbud från Skopunkten och Din Sko med begränsat sortiment till att även etablera Nilson Shoes, Ecco samt fullsortiments Din Sko.
Allum har nu avtal med majoriteten av de nya hyresgästerna för den planerade utbyggnaden. Arbetet och planeringen löper på och framtidens Allum kommer att kunna erbjuda många nya spännande aktörer inom mode, skönhet, café och restaurang samt teknik, leksaker och gymverksamhet.

- Vi kommer snart kunna avslöja fler nya modebutiker, såväl internationella som lokala koncept och ett nytt vasst café- och restaurangutbud. När Allum går från 85 till en bra bit över 100 butiker jobbar vi även med att optimera helhetsupplevelsen gällande butiksmixen vilket innebär en del rockader bland de befintliga butikerna. Det ger bland annat plats för en helt ny leksaksbutik, Lekia, med både leksaker och ett brett utbud av barnvagnar samt babytillbehör, säger Lars Rehn.

Hela tillbyggnaden av Allum som beräknas vara färdigt hösten 2015 innebär en ny yta på drygt 14 500 kvadratmeter med cirka 30-40 nya butiker, caféer och restauranger och fler parkeringsmöjligheter.

- Nicklas Tollesson
nicklas@fastighetssverige.se

Relaterade artiklar

Ämnen

Senast från Fastighetssverige Plus

I spåkulan: Så blir transaktionsmarknaden 2025

Transaktioner Hur blir transaktionsåret 2025, vilka faktorer kommer ha störst påverkan för dess utvecklingen, vilka segment blir heta respektive kalla och vilken roll kommer utländska aktörer spela på den svenska transaktionsmarknaden? En panel bestående av Erik Nyman, JLL, Peter Wiman, EY, Maryrose David, Savills, och Adam Tyrcha, Newsec, ger sin bild av transaktionsåret som står för dörren.

Läs mer

Mer om Fastighetssverige Plus


Lokalnytt Lokalnytt.se - Hitta ditt nya drömkontor idag. Tusentals lediga lokaler inom hela Sverige.
Nordic Property News Nordic Property News reports the latest news from the Nordic real estate market with an international newsletter every weekday.

Mer från Fastighetssverige