Under den senaste tremånadersperioden, juli–september, var detaljhandelns försäljningsvolym 0,6 procent högre än i närmast föregående tremånadersperiod, april–juni. Sällanköpsvaruhandeln, det vill säga till exempel kläder, möbler, inredning och hemelktronik, visade en uppgång på 0,9 procent och dagligvaruhandeln exklusive Systembolaget visade en uppgång på 0,6 procent.
Jämfört med motsvarande månad 2023 ökade detaljhandelns försäljningsvolym i september med 2,7 procent i kalenderkorrigerade tal. Sällanköpsvaruhandeln ökade med 2,7 procent medan dagligvaruhandeln exklusive Systembolaget ökade med 3,1 procent.
Motsvarande förändring i fasta priser utan kalenderkorrigering visade en ökad försäljningsvolym på 1,0 procent för den totala detaljhandeln i september 2024 jämfört med samma period föregående år. Sällanköpsvaruhandeln visade en uppgång på 1,9 procent och dagligvaruhandeln exklusive Systembolaget ökade med 0,9 procent.
Omsättningen för detaljhandeln mätt i löpande priser ökade med 2,1 procent i september 2024 jämfört med september 2023. Sällanköpsvaruhandeln ökade med 2,2 procent och dagligvaruhandeln exklusive Systembolaget ökade med 2,8 procent.
Presenteras av Brandskyddsföreningen
Presenteras av Aros Kapital
Presenteras av Fastighetsägarna Service
Presenteras av Fastighetsägarna Service
Presenteras av CDVI
Transaktioner Hur blir transaktionsåret 2025, vilka faktorer kommer ha störst påverkan för dess utvecklingen, vilka segment blir heta respektive kalla och vilken roll kommer utländska aktörer spela på den svenska transaktionsmarknaden? En panel bestående av Erik Nyman, JLL, Peter Wiman, EY, Maryrose David, Savills, och Adam Tyrcha, Newsec, ger sin bild av transaktionsåret som står för dörren.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.