- Affärslokalerna går från att erbjuda en envägs-kanal till kunden, till ett flerdimensionellt koncept, där e-handeln är en viktig och växande del, sade Paul Nicholls, Head of European Retail Asset Management på TIAA Henderson Real Estate i samband med en presentation på Business Arena.
Det krävs ett koncept som kan integrera de båda handelsformerna i framtidens köpcentra, menar han.
E-handeln har sina fördelar, inte minst att kunna göra enkla jämförelser av priser och produkter. Men den konventionella detaljhandeln i egna affärslokaler har fördelarna av att kunna visa och enkelt lämna ut produkterna till konsument. Erfarenheter från Storbritannien visar att 75 procent av e-handeln sker via företag som också har en fysisk butiksnärvaro, fortsatte Paul Nicholls.
- E-handelns frammarsch ställer nya krav på utformningen av framtidens affärslokaler som måste bli attraktiva showrooms för produkter som också kan beställas elektroniskt. Butikerna måste också kunna erbjuda aktiviteter som gör besöken tilltalande för kunderna, exempelvis kaféer och restauranger, sa Paul Nicholls.
Presenteras av Aros Kapital
Presenteras av Fastighetsägarna Service
Presenteras av Fastighetsägarna Service
Presenteras av Brandskyddsföreningen
Presenteras av CDVI
Transaktioner Hur blir transaktionsåret 2025, vilka faktorer kommer ha störst påverkan för dess utvecklingen, vilka segment blir heta respektive kalla och vilken roll kommer utländska aktörer spela på den svenska transaktionsmarknaden? En panel bestående av Erik Nyman, JLL, Peter Wiman, EY, Maryrose David, Savills, och Adam Tyrcha, Newsec, ger sin bild av transaktionsåret som står för dörren.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.