Örnsköldsvik har hittills haft dåliga tågförbindelser och Varvsberget har trots sin närhet till staden varit otillgängligt och avskuret av en järn- och bilväg. Snart förändras förutsättningarna tack vare Botniabanan och ett nytt resecentrum för tåg och buss bredvid områdets snedhiss.
– Jag har haft en idé om bostäder på det här höga berget i många år men förutsättningarna har inte varit rätt. Olika förbättringar gör det nu möjligt att starta bygget för detta unika och höga boende på Varvsberget, säger Per-Eddie Bjuggstam, arkitekt och delägare i Kusthöjden AB.
Uppdragsgivaren bygger utifrån efterfrågan och arbetet startar i mindre skala. NCC har fått det första jobbet och gjuter nu grunden till fyra suterränghus som ligger på bergsluttningen strax bredvid hoppbacken. NCC ska även inreda de nyckelfärdiga husen på 180 kvadratmeter.
– Vi bygger än så länge på efterfrågan. Men ett hundratal personer har redan anmält intresse trots att priserna blir högre än snittet i Ö-vik. De vi har sålt till är lokala köpare, men intress-enterna är både från stan´och de som jobbar på pendlingsavstånd, säger Per-Eddie Bjuggstam.
Med nya Botniabanan tar resan Umeå – Örnsköldsvik 35 minuter. Totalt planeras 25 villor på en höjd upp till 82 meter över havet. Under 2010 påbörjas 100 ägarlägenheter i fyra åttavåningshus. Lägenheterna i det högst placerade höghuset ligger på 115 meters höjd. Hela området planeras vara klart om 4-5 år. Arbetet med snedhissen påbörjas senhösten 2010.
Presenteras av WeOffice
Presenteras av Pattern Geographic
Bolag Neobo stärker upp i toppen av bolaget genom rekryteringen av Ali Ali som ny transaktionschef. För Fastighetssverige berättar han vad som lockade med att ansluta till Neobo, om sin snabba karriärsutveckling, om tiden på Rikshem, om sin syn på transaktionsmarknaden för bostäder samt om vilken nytta han har av sin karriär som fotbollsdomare.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.