Nils Bergman har närmast varit vd för Reach Mee, ett framgångsrikt nordiskt SaaS-bolag (Software as a Service) som Nils Bergman utvecklade från tidigt stadie till att bli en av de ledande aktörerna inom HR-sfären, innan det såldes till Verdane Capital tidigare i år.
Han tar över vd-rollen på Datscha den 1 november.
Jacob Philipson som har varit Datschas vd de senaste åtta åren tar därmed också ett kliv upp och tar över ordföranderollen i Datscha från Urban Edenström, samtidigt som Edenström blir vice ordförande i Datscha.
– Arbetet som vd på Datscha har varit det roligaste arbete jag har haft. Jag känner att det nu är en bra tid att lämna över det operativa ansvaret till Nils som nästa vd och jag ser mycket fram emot att få arbeta aktivt från en styrelseordförandeposition, säger Jacob Philipson.
Datscha har haft en stark tillväxt de senaste åren och Nils Bergman kommer att fortsätta Datschas expansion både i Sverige och internationellt.
– Jag har haft ögonen på Datscha och PropTech-branschen genom åren. Datscha har en otroligt stark position på sin hemmamarknad Sverige och fortsatt stor potential internationellt. Med över 100 miljoner i repetitiva abonnemangsintäkter är det redan idag ett av de större SaaS-sällskapen i Norden. Det är en stark grund att stå på och jag ser goda möjligheter att fortsätta expandera till nya marknader och stärka vårt erbjudande mot våra befintliga kunder. Det ska bli mycket spännande att få vara med och ta nästa steg i bolagets utveckling, säger Nils Bergman.
Datscha kommer att fortsätta trappa upp investeringarna i existerande såväl som nya erbjudanden.
– Datscha är en av Stronghold-koncernens pärlor. Med kombinationen Nils och Jacob framåt kommer vi att fortsätta investera och ta nya spännande steg med Datscha framåt, säger Urban Edenström som är CEO och koncernchef på Datschas huvudägare Stronghold Invest.
Presenteras av Pattern Geographic
Presenteras av Quandify
Bolag Pandox vd, Liia Nõu, gjorde vid presentationen av senaste kvartalsrapporten klart att man letar efter förvärv, främst inom de tre starka marknader man redan går bäst i: Storbritannien, Norden och Tyskland. – Det senaste förvärvet hade en sjuprocentig yield så det är det vi siktar på, säger Pandox-vd:n.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.