Den nya platsen för den 240??meter höga skyskrapan är inte undersökt än. Men verket dömde ut den förra platsen för byggnader som var högre än 83?meter över havet, skriver Dagens Nyheter.
Eftersom huset skulle stå på en bergknalle betydde det i praktiken att tornet inte kunde bli högre än knappt 45 meter. Vid samma mätning begränsade Luftfartsverket även en annan betydligt lägre byggnad som planeras i närheten, skriver DN.
- Radarn är flygledarnas ögon. Höga hus kan orsaka störningar i??radartrafiken. Det kan både vara direkta störningar och störningar som uppkommer av olika speglingar, säger Olle Sundin, generaldirektör för Luftfartsverket, som ännu inte har undersökt den nya platsen för SSM:s Tellus Towers.
För att undvika kollisioner mellan verkets flygsäkerhetskrav och byggandet av bostäder i framtiden har Luftfartsverket och Stockholms stad nu inlett ett samarbete för att få klara riktlinjer för hur man kan bygga.
- Jag tror att vi blir klara under våren. Vi kan inte fortsätta att hamna i långvariga processer, säger Thomas Stoll, planchef på Stockholms stadsbyggnadskontor.
Presenteras av WeOffice
Presenteras av Pattern Geographic
Bolag Slättö, har genom logistik- och industri-teamet Evolv, gjort sina första förvärv inom lättindustri i den nyetablerade fonden Slättö Value Add III. Lars Axelsson, vd för Evolv, berättar för Fastighetssverige om premiärförvärven och hur man vill fortsätta växa samt hur han ser på framtiden och konkurrensen inom lättindustrisegmentet.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.