Den nya platsen för den 240??meter höga skyskrapan är inte undersökt än. Men verket dömde ut den förra platsen för byggnader som var högre än 83?meter över havet, skriver Dagens Nyheter.
Eftersom huset skulle stå på en bergknalle betydde det i praktiken att tornet inte kunde bli högre än knappt 45 meter. Vid samma mätning begränsade Luftfartsverket även en annan betydligt lägre byggnad som planeras i närheten, skriver DN.
- Radarn är flygledarnas ögon. Höga hus kan orsaka störningar i??radartrafiken. Det kan både vara direkta störningar och störningar som uppkommer av olika speglingar, säger Olle Sundin, generaldirektör för Luftfartsverket, som ännu inte har undersökt den nya platsen för SSM:s Tellus Towers.
För att undvika kollisioner mellan verkets flygsäkerhetskrav och byggandet av bostäder i framtiden har Luftfartsverket och Stockholms stad nu inlett ett samarbete för att få klara riktlinjer för hur man kan bygga.
- Jag tror att vi blir klara under våren. Vi kan inte fortsätta att hamna i långvariga processer, säger Thomas Stoll, planchef på Stockholms stadsbyggnadskontor.
Presenteras av Brandskyddsföreningen
Presenteras av Aros Kapital
Presenteras av Fastighetsägarna Service
Presenteras av Fastighetsägarna Service
Presenteras av CDVI
Transaktioner Hur blir transaktionsåret 2025, vilka faktorer kommer ha störst påverkan för dess utvecklingen, vilka segment blir heta respektive kalla och vilken roll kommer utländska aktörer spela på den svenska transaktionsmarknaden? En panel bestående av Erik Nyman, JLL, Peter Wiman, EY, Maryrose David, Savills, och Adam Tyrcha, Newsec, ger sin bild av transaktionsåret som står för dörren.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.