Årtionden av diskussioner som låg bakom beslutet att Sverige skulle få en ny ambassad, en ny svensk arena, i Georgetown vid Washington Harbour. Uppdraget att genomföra arkitekttävlingen och ansvara för uppbyggnaden gick till Statens fastighetsverk, som efter flera års letande hade kommit över tomten vid Potomacflodens strand.
– I regeringsuppdraget låg att uppföra en byggnad som skulle vara mer än en ambassad - ett svenskt skyltfönster. I arkitekttävlingen tryckte vi därför på att målet, utöver all funktionalitet, var en byggnad som skulle utstråla transparens, öppenhet och diplomati. En spännande uppgift eftersom en ambassadbyggnad ditintills varit sluten, säger Michael Blomqvist, fastighetschef vid Statens fastighetsverk.
Regeringen hade också önskemål om att här lyckas förena politik, näringsliv och kultur.
– I dag har vi vant oss vid att en modern ambassad kan behöva offentliga rum, samlingslokaler och utställningshallar för att på ett bra sätt fullgöra sina uppgifter men för tio år sedan var det här fortfarande nytt, säger Michael Blomqvist.
Lösningen blev en byggnad bestående av tre centrala delar där en del upptas av ambassadverksamhet, en av publik verksamhet och den tredje av företagslägenheter. I dag, tio år efter invigningen, har House of Sweden på många sätt blivit den mötesplats som alla inblandade hoppades på. Statens fastighetsverk driver en uppskattad eventverksamhet i de offentliga delarna av huset. Dessa ytor används också flitigt av ambassaden som här arrangerar uppskattade utställningar.
– House of Sweden är ett hus som bjuder på många typer av möten och upplevelser. Många hittar också hit. Varje år är det ungefär 16 000 personer som besöker något av de 200 events som arrangeras, säger Lars Brandberg, fastighetsförvaltare vid Statens fastighetsverk.
House of Sweden har även arkitektoniskt blivit en uppskattad byggnad i stadsdelen Georgetown. Runt huskroppen går ett bälte av ljust, bakbelyst trä, vilket ger en känsla av att huset svävar då det är mörkt ute.
Presenteras av WeOffice
Presenteras av Pattern Geographic
Bolag Slättö, har genom logistik- och industri-teamet Evolv, gjort sina första förvärv inom lättindustri i den nyetablerade fonden Slättö Value Add III. Lars Axelsson, vd för Evolv, berättar för Fastighetssverige om premiärförvärven och hur man vill fortsätta växa samt hur han ser på framtiden och konkurrensen inom lättindustrisegmentet.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.