Image

Skärholmen centrum först i världen med fysisk galleria för e-handel

Handel Grosvenor Europe har tecknat ett avtal med svenska Ishopmall som gör att Skärholmen Centrum blir först i världen med en galleria bestående av showrooms för e-handlare där kunderna kan känna och klämma på varorna. Ishopmall i Skärholmen centrum öppnar i slutet av november lagom till julhandeln.
Publicerad den 8 September 2017
Skärholmen Centrum. Bild: Centeni
Skärholmen Centrum.

Idén bakom Ishopmall i Skärholmen centrum är att enskilda varumärken och e-handlare på varsin yta i gallerian ska kunna erbjuda ”kläm och känn” på produkter. Showroomen är utformade så att de kräver minimalt med personal och att de till och med kan vara helt obemannade. Den nu aktuella gallerian för e-handlare i Skärholmen centrum, Skärholmen centrum, blir på totalt cirka 2 700 kvadratmeter fördelat på butiks- och lagerytor.

– Det här är ett steg mot framtiden där e-handel och fysisk handel växer samman. Det är omnikanal-handel på riktigt. Ishopmall har ett attraktivt koncept som kopplar samman e-handel med fysiska kunder och vice versa på ett mycket smart sätt. Ishopmall passar väl in i vår vision med förnyelsen av Skärholmen centrum – att skapa en ny urban stadskärna för södra Stockholm, säger Carl Strufve, ansvarig för Grosvenor Europes verksamhet i Sverige.

Grosvenor Europe arbetar aktivt med att stärka shopping- och upplevelseutbudet i Skärholmen centrum sedan det förvärvades 2015. Förnyelsearbetet går ut på att uppgradera layout och butiksmix med nya internationella varumärken samt ett bredare mode och matutbud. Målsättningen är att återskapa stadskänslan och erbjuda en allt mer levande mötesplats för boende och besökare i Skärholmen.

Avtalet med Ishopmall, som ingår i investmentbolaget Gabrielsson Invest, är en viktig del i förnyelsen.

De enskilda butikerna i Ishopmall kommer att vara utrustade med sms-lås som även fungerar som check-in funktion och butikerna kan därför vara helt obemannade. För frågor kan besökarna ta kontakt med e-handlarens kundtjänst från butiken till och med genom videosamtal.

För annan praktisk hjälp på plats finns Ishopmalls egen personal, som kallas i-Shop Piccolos. Dessa svarar på frågor och ger hjälp på plats och sköter service till butikerna genom att bland annat byta ut produkter, hanterar säkerheten och sköta varuutlämning.

– Genom Ishopmall skapas en ny kostnadseffektiv och flexibel fysisk kanal som är anpassad för den nya kundköpresan och e-handlarnas affärsmodell. Genom att samla stora och små e-handlare skapas stordriftsfördelar och kostnadseffektivitet, möjlighet till nya tjänster samt att handlarna ger draghjälp åt varandra, säger Richard Granberg, affärsansvarig på Ishopmall.

- Axel Ohlsson
axel@fastighetssverige.se

Relaterade artiklar

Ämnen

Senast från Fastighetssverige Plus

I spåkulan: Så blir transaktionsmarknaden 2025

Transaktioner Hur blir transaktionsåret 2025, vilka faktorer kommer ha störst påverkan för dess utvecklingen, vilka segment blir heta respektive kalla och vilken roll kommer utländska aktörer spela på den svenska transaktionsmarknaden? En panel bestående av Erik Nyman, JLL, Peter Wiman, EY, Maryrose David, Savills, och Adam Tyrcha, Newsec, ger sin bild av transaktionsåret som står för dörren.

Läs mer

Mer om Fastighetssverige Plus


Lokalnytt Lokalnytt.se - Hitta ditt nya drömkontor idag. Tusentals lediga lokaler inom hela Sverige.
Nordic Property News Nordic Property News reports the latest news from the Nordic real estate market with an international newsletter every weekday.

Mer från Fastighetssverige