– Under pandemin har förutsättningar för handelsbaserade stadskärnor och gatuplan genomgått en stor och snabb förändring, säger Dominika Andræ och fortsätter.
– Samtidigt hade vi redan innan pandemin en förändring i människors köpbeteenden och levnadsmönster som påverkades mycket av klimatfrågor, hållbarhetsperspektiv och ökande digital handel. Jag var med och grundade Optimal för 16 år sedan och vi har genom åren arbetat som rådgivare som är med i hela processen, från idéstadium till färdiga lokaler som ska fyllas med passande aktörer. Det har fått oss att vässa vår expertis ytterligare och nu går vi från att vara handelsfokuserade rådgivare för gatuplan och köpcentrum till att arbeta mer fokuserat med stadsutveckling i tidiga skeden, där vi ser att vi kan göra största möjliga skillnad som ger ett önskat resultat i slutändan. Vi ser att ju tidigare vi kommer in i projekten desto större nytta kan vi göra för att gatuplan och stadsdelar planeras optimalt för ett hållbart samhälle, med största möjliga nytta för fastighetsägare, boende och de aktörer som ska verka på platsen.
– Vi kan analysera en stadsdels eller ett stadsplaneringsprojekts förutsättningar ur flera olika perspektiv och ser till vilka förutsättningar som finns för kommersiella lokaler och hur de ska fördelas. Det är så vi undviker onödiga kostnader, när lokaler måste anpassas och byggas om i efterhand. Eller helt enkelt inte går att hyra ut för att de inte är anpassade för de förutsättningar som råder i området, menar Dominika Andræ.
Optimal Stadsutveckling har genom åren arbetat med många fastighetsägare och aktörer inom fastighetsbranschen över hela Sverige. Bland några av de projekt som de arbetar med idag kan nämnas Byggnadsfirman Viktor Hanson, Nordr Sverige, Skanska samt Stora Sköndal Framtidsutveckling.
Optimal Stadsutveckling består av Dominika Andræ, vd samt Åsa Dargren, Angelica Chander, Emma Walheim, Elisabeth Edhäll och Harri Orava.
Presenteras av Quandify
Presenteras av Pattern Geographic
Bolag Pandox vd, Liia Nõu, gjorde vid presentationen av senaste kvartalsrapporten klart att man letar efter förvärv, främst inom de tre starka marknader man redan går bäst i: Storbritannien, Norden och Tyskland. – Det senaste förvärvet hade en sjuprocentig yield så det är det vi siktar på, säger Pandox-vd:n.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.