Image

MoS tar tillbaka förstaplatsen som stockholmarnas favoritcentrum

Handel Mall of Scandinavia återtar förstaplatsen som stockholmarnas favoritcentrum. Förra årets vinnare, Täby Centrum, kommer på andraplats. Evimetrix har undersökt Stockholms köpcentrum-marknad utifrån tio olika kategorier.
Publicerad den 26 Januari 2018
Mall of Scandinavia Mall of Scandinavia

Stockholmarna har utsett Mall of Scandinavia till bästa centrum – alla kategorier, följt av Täby Centrum och Nacka Forum – men det delas också ut pris i tio underkategorier. För att få nöjda kunder är det viktigt att lokalerna är trivsamma och att centrumet har en trivsam atmosfär. Självklart har faktorer som utbud av affärer och kvalitetsnivån i centrumets affärer också betydelse för bedömningen.

Det centrum som stockholmarna anser är mest trivsamt (lokaler och atmosfär) är Mall of Scandinavia. Förra årets vinnare, Täby centrum, kommer på andra plats och NK på tredje. Vad gäller utbudet av affärer återtar Mall of Scandinavia även här första platsen från Täby Centrum. Sickla Köpkvarter behåller tredjeplatsen vad gäller utbud av affärer och håller därmed fortsatt lokalkonkurrenten Nacka Forum bakom sig.

Åhléns City vinner besöksligan, för sjätte året i rad. Gallerian som fortfarande genomgår en omfattande omdaning kommer trots detta på andra plats följt av NK.

Kategorin årets klättrare – som infördes 2015 – tilldelas i år Port 73. Priset går till det centrum som haft den bästa utvecklingen av sitt Nöjd Kund Index – NKI. Mest av alla ökade alltså Port 73, följt av Tumba Centrum och Tyresö Centrum.

Branschens Nöjd Kund Index (NKI) ligger har varit stabilt i flera år men ökar i år med en betygsenhet jämfört med tidigare.

– Kampen om stockholmarnas gunst och första platsen som Stockholmarnas favoritcentrum har i år varit mycket hård och jämn – säger Alf Brydolf-Berg, vd på Evimetrix.

- Förra året vann Täby Centrum med en hårsmån före Mall of Scandinavia. Täby Centrum har behållit sin kundnöjdhet i år men Mall of Scandinavia har ökat kundnöjdheten. Mall of Scandinavia vinner i princip samtliga möjliga kategorier, säger Alf Brydolf-Berg, vilket förklarar centrumets starka position och höga kundnöjdhet.

Undersökningen är genomförd via en webbenkät riktad till allmänheten i Storstockholm. 1 800 personer har uttalat sig om totalt 51 centrumanläggningar.

Stockholmarnas favoritcentrum

1. Mall of Scandinavia
2. Täby Centrum
3. Nacka Forum

Citygallerior
1. NK
2. Åhléns City
3. Mood Stockholm

Stadsdelscentrum
1. Liljeholmstorget
2. Fältöversten
3. Solna Centrum

Kommun/regioncentrum
1. Mall of Scandinavia
2. Täby Centrum
3. Nacka Forum

Handelsplats
1. Sickla Köpkvarter
2. Bromma Blocks
3. Stockholm Quality Outlet

Årets klättrare (NKI)
1. Port 73
2. Tumba Centrum
3. Kungens kurva

Utbudet av affärer
1. Mall of Scandinavia
2. Täby Centrum
3. Sickla Köpkvarter

Utbudet av restauranger/caféer
1. Mall of Scandinavia
2. Kista Galleria
3. Mood Stockholm

Trivsammast (lokaler och atmosfär)
1. Mall of Scandinavia
2. Täby Centrum
3. NK

Flest stockholmare besöker
1. Åhléns City
2. Gallerian
3. NK

- Nicklas Tollesson
nicklas@fastighetssverige.se

Relaterade artiklar

Ämnen

Senast från Fastighetssverige Plus

I spåkulan: Så blir transaktionsmarknaden 2025

Transaktioner Hur blir transaktionsåret 2025, vilka faktorer kommer ha störst påverkan för dess utvecklingen, vilka segment blir heta respektive kalla och vilken roll kommer utländska aktörer spela på den svenska transaktionsmarknaden? En panel bestående av Erik Nyman, JLL, Peter Wiman, EY, Maryrose David, Savills, och Adam Tyrcha, Newsec, ger sin bild av transaktionsåret som står för dörren.

Läs mer

Mer om Fastighetssverige Plus


Lokalnytt Lokalnytt.se - Hitta ditt nya drömkontor idag. Tusentals lediga lokaler inom hela Sverige.
Nordic Property News Nordic Property News reports the latest news from the Nordic real estate market with an international newsletter every weekday.

Mer från Fastighetssverige