Uppdraget utgörs av två entreprenader i Norra Länken, NL33 och NL34, i vilka det ingår att bygga underjordiska motorvägstunnlar med tillhörande påfartsramper. Veidekke har tidigare utfört de båda arbetstunnlarna för dessa två huvudentreprenader.
Huvudentreprenaderna består bland annat av att spränga ut knappt en halv miljon kubikmeter tunnelberg, injekterings- och sprutbetongarbeten, gjutning av broar och andra betongkonstruktioner under jord, utförande av innervalvskonstruktion samt vägbyggnadsarbeten.
- Vi är mycket stolta och entusiastiska över att ha fått Vägverkets fortsatta förtroende att komplettera vårt nuvarande uppdrag med tillhörande huvudtunnlar och ramper. Norra Länken är tekniskt sett ett spännande och utmanande tunnelprojekt och det känns mycket tillfredsställande att vara delaktig i att bygga bort den besvärliga trafiksituation som råder i Stockholm samt att bidra till att stärka näringslivets förutsättningar i regionen, säger arbetschef Konstantin Spinos.
- Vårt tekniska samarbete med våra norska kollegor och koncernens helhetstänkande vad gäller maskiner och övriga resurser är en viktig ingrediens i att vi kunnat ta dessa två projekt. Uppdraget bekräftar att Veidekke har etablerat sig som en stark tunnelentreprenör på den svenska marknaden, vilket gläder mig mycket, fortsätter Konstantin Spinos.
- Veidekke har under några år arbetat med att bygga upp och investera i en stark anläggnings-verksamhet för att möta de stora planerade infrastruktursatsningarna i Stockholmsregionen. Det är glädjande att denna strategi nu bär frukt, säger Per-Ingemar Persson, vd Veidekke Sverige AB.
Uppdraget kommer att påbörjas under våren 2008 och beräknas pågå under tre år.
Presenteras av WeOffice
Presenteras av Pattern Geographic
Bolag Slättö, har genom logistik- och industri-teamet Evolv, gjort sina första förvärv inom lättindustri i den nyetablerade fonden Slättö Value Add III. Lars Axelsson, vd för Evolv, berättar för Fastighetssverige om premiärförvärven och hur man vill fortsätta växa samt hur han ser på framtiden och konkurrensen inom lättindustrisegmentet.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.