I överenskommelsen har man bland annat enats om Spårväg och citybuss Norra Älvstranden (centrala delen Linnéplatsen-Lindholmen-Brunnsbo), Linbana Järntorget-Wieselgrensplatsen, Citybuss Backastråket och Citybuss Norra Älvstranden (västra och nordvästra delen). I överenskommelsen ingår också åtta cykelobjekt som ska byggas ut.
I Sverigeförhandlingens uppdrag ingår att förhandla om åtgärder som förbättrar kollektivtrafiken och leder till ökat bostadsbyggande i Sveriges tre storstadsregioner Stockholm, Göteborg och Skåne. Här ingår också cykelåtgärder som ökar nyttan av de kollektivtrafikåtgärder som parterna förhandlar om.
– Det är glädjande att staten, med denna överenskommelse, kan bidra till kollektivtrafiksatsningar och stora bostadsåtaganden i Göteborg. Det skapas stora samhällsnyttor och integrationen och sammanhållningen mellan olika stadsdelar gynnas. Detta var den sista storstadsöverenskommelsen och med detta har vi nu fullföljt regeringens uppdrag enligt vårt direktiv gällande storstäderna, säger HG Wessberg, förhandlare i Sverigeförhandlingen.
– Överenskommelsen bidrar till att göra Göteborg till en ännu mer sammanhållen, attraktiv och hållbar stad. Vi kommer framöver att bygga massor av nya bostäder inom Älvstaden och i övriga Göteborg. Då är det mycket viktigt att också satsa på ny kollektivtrafik och nya cykelstråk. Särskilt med de två nya förbindelserna över älven kommer det att bli mycket smidigare att ta sig runt i staden, säger Ann-Sofie Hermansson, kommunstyrelsens ordförande i Göteborgs Stad.
Sammantaget har objekten en investeringskostnad på 7 241 miljoner kronor. Göteborgs Stad, Västra Götalandsregionen och staten investerar tillsammans 7 000 miljoner kronor i kollektivtrafikobjekten och 241 miljoner kronor i utbyggnad av cykelvägnätet. Genom överenskommelsen inom Sverigeförhandlingen medfinansierar staten 3 220 miljoner kronor för kollektivtrafikobjekten, samt 60,25 miljoner kronor för cykelobjekten. Göteborgs Stad och Västra Götalandsregionen ansvarar för utbyggnaden av spårvägen, linbana och busslinjerna. Göteborgs Stad ansvarar för utbyggnad av cykelbanorna och för bostadsåtagandet. Statens medfinansiering är kopplad till de 45 680 bostäder som kommunen nu åtar sig att bygga.
Sverigeförhandlingen bedömer att linbanan kan uppfylla kraven för att kunna få medel från stadsmiljöavtal för ytterligare statlig finansiering. Göteborgs Stad och Västra Götalandsregionen avser att söka detta och avtalet med Sverigeförhandlingen utgör inget hinder för att söka ytterligare statlig medfinansiering upp till 50 procent av investeringsvolymen.
– Om knappt tjugo år kommer Göteborgsområdet ha 200 000 fler invånare än i dag. Genom att göra dessa investeringar förbereder vi redan nu för att möta framtidens krav om en attraktiv kollektivtrafik. Vi räknar med att 100 000 fler kommer att arbeta i området, vilket innebär att krav på enkel och pålitlig kollektivtrafik kraftigt ökar efterfrågan. De här satsningarna innebär att vi kortar restider, kopplar samman stadsdelar på ett nytt sätt och gör att många fler kommer att kunna resa med kollektivtrafiken än vad som görs idag. Västra Götalandsregionen markerar vikten av dessa satsningar genom att ta en lika stor andel av satsningen som Göteborg, säger Johnny Magnusson, regionstyrelsens ordförande.
Överenskommelsen ska bekräftas av parterna i kommande avtal. Därefter ska avtalen godkännas av respektive parts beslutande organ.
Presenteras av WeOffice
Presenteras av Pattern Geographic
Bolag Liten milstolpe passerad i bolagets ägande.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.