- Det är tydligt att för att skapa ett Sverige som på allvar är mer hållbart är det viktigt att göra det bekvämt för konsumenter att välja rätt. Samma sak gäller för företagskunderna — hållbarhet som inte kostar tid, pengar eller krångel är ett baskrav för dem. Det blir allt viktigare att aktörer på energimarknaden kan leverera tjänster som är både bekväma och hållbara, Lars Skoglund, partneransvarig vid Jämtkraft.
De flesta svenskar, två tredjedelar, anser att det är viktigt att spara energi. Frågan är dock hur mycket man själv är villiga att uppoffra? Många tycker att hållbarhet är attraktivt men besvärligt. Bekvämlighet blir ett ledord för den moderna hållbarheten, som helst ska vara så smidig och billig som möjligt. För både privatpersoner och företag är minskad energiförbrukning inte bara kopplat till hållbarhet utan också starkt förknippat med kostnadsfrågor.
- Kunderna vill gärna ha hållbara lösningar men utan extra kostnad. Det kan verka som orimliga krav med det beror på vem man frågar. Det finns flera aktörer inom startup-världen som är redo att möta kundernas krav med hjälp av ny teknik. Frågan är om det blir energibolagen som går i täten för de smarta lösningarna eller om det blir någon annan aktör som tar över och pressar ut oss energibolag i marginalerna, där det är knappt om pengar? De kommande åren kommer att förändra energimarknaden i grunden, säger Lars Skoglund.
Ny teknik, klimathot och digitalisering driver på utvecklingen och förändrar förutsättningarna i snabb takt.
- Vi ställer oss frågan om vi går mot evolution eller revolution de närmaste 15 åren? Det är en fråga vi inom energisektorn alla bör försöka svara på. Med den här rapporten vill vi ge en möjlig framtidsbild. Vi tittar på unga omvärldstrender men fokuserar framförallt på hur dagens energikunder och konsumenter ser på framtiden, säger Anders Ericsson, vd för Jämtkraft.
Presenteras av WeOffice
Presenteras av Pattern Geographic
Bolag Slättö, har genom logistik- och industri-teamet Evolv, gjort sina första förvärv inom lättindustri i den nyetablerade fonden Slättö Value Add III. Lars Axelsson, vd för Evolv, berättar för Fastighetssverige om premiärförvärven och hur man vill fortsätta växa samt hur han ser på framtiden och konkurrensen inom lättindustrisegmentet.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.