– Med Norrköpings nya godsbangård lägger vi ännu en pusselbit i den helhetslösning Sweco nu tar fram kring Ostlänksbygget. Här skapar vi en modern och optimerad bangård som möjliggör en fortsatt expansion för den viktiga och miljövänliga järnvägstransporten, säger Jan Thulin, vd för Swecos järnvägskonsulter.
Projektet är en del av förberedelserna inför byggandet av Ostlänken. Den nya järnvägssträckan kommer att skära av nuvarande godsbangård, som därför måste flyttas. Resultatet blir en optimerad lokalisering, en ny modern bangård för ankomst-, avgångs- och rangerspår, med en kapacitet som säkrar en fortsatt utveckling av godstrafiken.
– Norrköping är en expansiv region som ligger strategiskt med närheten till hamn och industri. Den nya godsbangården blir en viktig del i en robust tågtrafik och ett steg mot en fossilfri fordonsflotta 2030, säger Kristina Strömgren, enhetschef Sweco, stora projekt järnväg öst.
Värdet på uppdraget uppgår till cirka tolv miljoner kronor. Swecos arbete påbörjas i november 2016 och pågår till april 2018. Den nya anläggningen förväntas vara färdig att tas i bruk 2021.
Presenteras av Brandskyddsföreningen
Presenteras av Fastighetsägarna Service
Presenteras av Aros Kapital
Presenteras av CDVI
Transaktioner Hur blir transaktionsåret 2025, vilka faktorer kommer ha störst påverkan för dess utvecklingen, vilka segment blir heta respektive kalla och vilken roll kommer utländska aktörer spela på den svenska transaktionsmarknaden? En panel bestående av Erik Nyman, JLL, Peter Wiman, EY, Maryrose David, Savills, och Adam Tyrcha, Newsec, ger sin bild av transaktionsåret som står för dörren.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.