Intäkterna ökade med 13 procent till 1 222 miljoner kronor (1 081).
Driftöverskottet ökade med 19 procent till 794 miljoner kronor (670).
Förvaltningsresultatet ökade med 21 procent till 369 miljoner kronor (305).
Värdeförändringar på fastigheter uppgick till 728 miljoner kronor (-114), på derivat till -319 miljoner kronor (317) och resultatandelar i intresseföretag uppgick till -56 miljoner kronor (7).
Resultatet uppgick till 671 miljoner kronor (440), motsvarande 3,44 kronor (2,09) per stamaktie.
Tillträde av 9 fastigheter för 4 080 miljoner kronor och försäljning av 7 fastigheter för 330 miljoner kronor.
Under det andra kvartalet lanserades verksamheten inom kontorshotell under ett eget varumärke: First Office. Klövern avser nu även att konceptualisera sin verksamhet inom förrådsanläggningar under ett eget varumärke: Big Pink.
Vd Rutger Arnhult:
- Intäkterna under kvartalet ökade med 18 procent, drivet av såväl förvärv som en ökad uthyrningsgrad. Ett fortsatt fokus på kostnadssidan bidrog till att kostnaderna endast ökade i måttlig takt. Då Globen City tillträddes under kvartalet har detta inte fått fullt genomslag på resultatet, men driftöverskottet på 426 miljoner kronor är Klöverns klart högsta någonsin för ett enskilt kvartal. Överskottsgraden, driftöverskottet i relation till intäkterna, ökade till 67 procent (65).
- Intresset att investera i fastighetsmarknaden ökar alltmer. Med en reporänta på 0,25 procent och en femårsränta som rör sig på historiskt låga nivåer, kan det vara svårt att hitta den avkastning som många investerare kräver i andra tillgångsslag. Vi märker av det ökade intresset på flera sätt, bland annat genom att fler institutionella investerare engagerar sig i budgivningarna. De kan ofta acceptera ett lägre avkastningskrav på fastigheter och därmed ett högre pris. Detta leder till att avkastningskraven generellt sjunker på marknaden, vilket även vi märker av i befintligt bestånd där avkastningskraven sjunker något med positiva värdeförändringar som följd.
- Klöverns strategi är att verka på utvalda tillväxtorter. På de orter där vi väljer att finnas skall vi vara en av de ledande fastighetsägarna. Det innebär att vi fortsätter att stärka beståndet genom förvärv, investeringar i befintligt bestånd eller genom nyproduktion. Genom att sälja fastigheter i perifera lägen och istället satsa på att förvärva fastigheter som ligger nära befintligt bestånd kan vi effektivisera vår förvaltning.
Under kvartalet tecknade vi avtal om förvärv av fyra fastigheter i Kalmar för 100 miljoner kronor, med tillträde 1 juli. Fastigheterna är fullt uthyrda och den totala uthyrningsbara arean om cirka 13 500 kvadratmeter utgörs av kontors-, butiks- och lagerytor. Klövern har en stark position i Kalmar och det är glädjande att kunna addera ytterligare fastigheter som kan hanteras inom befintlig organisation. Vi fortsatte även vårt arbete med att renodla beståndet genom att sälja våra kvarvarande fastigheter i Kristianstad och Landskrona.
- Under kvartalet lanserade vi vår verksamhet inom kontorshotell under ett eget varumärke: First Office. Genom att tydliggöra den breda geografiska närvaron - vi har 54 kontorshotell i 16 städer - och addera nya tjänster räknar vi med att i ännu högre grad kunna attrahera hyresgäster. Vi avser nu även att konceptualisera vår verksamhet inom förrådsanläggningar (self storage) under ett eget varumärke: Big Pink. Vi har i dagsläget en handfull anläggningar och planerar att öppna fler.
- Bankernas utlåningsvilja är fortsatt stark. Vi har under kvartalet förlängt ett antal större lån och erbjudits fortsatt goda marginaler. Vi passade även på att utnyttja ett starkt marknadsintresse för att investera i preferensaktier under kvartalet. Vi emitterade drygt 1,5 miljoner preferensaktier i två olika emissioner.
- Andra kvartalet blev resultatmässigt Klöverns starkaste kvartal någonsin, vilket känns mycket glädjande.
Presenteras av WeOffice
Presenteras av Pattern Geographic
Bolag Slättö, har genom logistik- och industri-teamet Evolv, gjort sina första förvärv inom lättindustri i den nyetablerade fonden Slättö Value Add III. Lars Axelsson, vd för Evolv, berättar för Fastighetssverige om premiärförvärven och hur man vill fortsätta växa samt hur han ser på framtiden och konkurrensen inom lättindustrisegmentet.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.