Projektet har beviljats mer än 900 miljoner kronor från den amerikanska regeringens stimulanspaket, American Recovery and Reinvestment Act (ARRA). Den totala ordersumman för det Skanska-ledda konsortiet uppgår till drygt en miljard kronor. Projektet är det första som får över 700 miljoner kronor i stimulansstöd.
Uppdraget gäller två etapper, totalt 2,3 kilometer, som ska byggas ut med två nya filer. Därutöver ingår ombyggnad av ett antal på- och avfarter längs den aktuella sträckan liksom installation av signalsystem och byggande bullerskydd.
Arbetet påbörjas i november och beräknas pågå i fyra år.
Projektet genomförs i ett konsortium där Skanska som ledare har 60 procent och det lokala byggföretaget Steve P. Rados, Inc har 40 procent.
Bolag Det saknas inte byggklar mark eller detaljplaner, om man får tro Wallenstam. Enligt bolagets vd Hans Wallenstam har bolaget många projekt som skulle kunna dras igång här och nu – men det råder fortfarande en stor osäkerhet kring huruvida alla led i entreprenörskedjan är tillräckligt pålitliga. – När det gäller byggen idag så är vi väldigt noggranna: vi gör bakgrundskontroller på alla entreprenörer för att säkerställa att de inte har något kriminellt för sig och för att vara säkra på att de har ekonomi för genomförandet.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.