Med spetskompetens inom framtagning och implementering av arbetsplatsstrategier, erbjuder WeOffice konsulttjänster för att leda arbetet till en ny arbetsplats. För den som vill utföra arbetet själv, tillhandahåller man både en certifierande utbildning till arbetsplatsstrateg samt verktyg för behovskartläggning.
– Vi blir kontaktade när företag står inför ett utgående hyreskontrakt och ser chansen att anpassa arbetsplatsen till ett nytt nuläge. Ofta upplever man att den befintliga arbetsplatsen varken möter behoven av samarbete eller fokus samt är kostnadsineffektiva. När vi kartlägger behoven lutar vi oss mot evidens och vår metod, Workplace Adequacy™, som stegvis utvecklats med lärdomar från våra tidigare projekt, säger Aram Seddigh, grundare och VD för WeOffice. Aram är certifierad arbetsplatsstrateg, innehar en doktorsexamen, samt är legitimerad psykolog och ekonom.
– Vi inleder vårt arbete med att sätta in oss i ramarna för projektet och skapa oss en tydlig bild av förutsättningarna och målen. Därefter samlar vi information om närvaro och befintligt arbetssätt och behov, förklarar Aram Seddigh.
– Vi arbetar för närvarande med Upplands Väsby kommun, en organisation med runt 2000 medarbetare i hela kommunen varav 600 medarbetare som ska samlokaliseras till ett och samma kommunhus.
Eva Björklund, som ansvarar för projektet hos kommunen, berättar:
– WeOffice har hjälpt oss genomföra flera parallella utredningar för att skapa ett gediget underlag för vår arbetsplatsstrategi. Detta inkluderar utredningar kring säkra mötesrum, receptionens funktion och kostnadsuppskattningar för dimensionering och diversifiering. Trots tidspress har vi fått fram ett underlag som är genomtänkt och hållbart.
– I ett annat uppdrag för Sanoma Utbildning fick vi förmånen och förtroendet att gå hela vägen från arbetsplatsstrategi till tillträde och möblerat kontor, berättar Aram Seddigh. Han fortsätter:
– Efter att ha tagit fram arbetsplatsstrategin fick vi genomföra lokalsök, hyresförhandling och kostnadsuppskattning. Efter att hyresavtalet var på plats tog vi fram ett inredningskoncept och projektledde arbetet till mål. Organisationen har haft höga ambitioner och ett högt engagemang och vi har jobbat nära kunden för att leverera en arbetsplats som lever upp till deras förväntningar.
Therese Åhsberg, HR Business Partner på Sanoma Utbildning, säger:
– Vårt företag präglas av kunskap och lärande och det har därmed varit ett självklart och tryggt val att samarbeta med WeOffice genom hela processen med att kartlägga behovet av vår arbetsplats till inflyttning av vårt nya kontor. Vi har fått stöttning och vägledning genom processens olika faser av WeOffices kompetenta team. Vi ser fram emot att nu i november få flytta in i vårt nya kontor och börja arbeta enligt vår nya arbetsplatsstrategi!