Konsultföretaget Experian har analyserat de nya handelsplatserna och menar att risken är stor att mindre handelsplatser slås ut. Till tidningen Dagens Industri säger hon att de stora jättarna, som Boultbee, gjort noggranna undersökningar för att se att deras handelsplaner ska löna sig. Däremot har flera andra aktörer gjort bristfälliga analyser innan man beslutat att bygga.
– De som profilerar sig och är aktiva med sitt kundunderlag kommer att vinna. Överetableringen tvingar fram mer kreativa lösningar och mer målgruppsanpassade handelsplatser. Vi får handelsplatser som i högre grad tänjer på helhetsupplevelser, där shoppingen kombineras med andra attraktioner, säger Anne Marie Flood till Dagens Industri.
Hon tror att de köpcentrum i Stockholm som har störst chans att klara sig är Liljeholmen som ska stå klart 2009, Sundbyberg som är under uppbyggnad, nyinvigda Bromma, Skärholmen, Forum Nacka, Stinsens köpcentrum i Sollentuna, Sickla Köpkvarter i Nacka, Mörby Centrum och Vällingby Centrum. Samtliga av dessa köpcentrum är nybyggda, nyrenoverade eller planerar att bygga ut.
Presenteras av WeOffice
Presenteras av Pattern Geographic
Ekonomi/Finansiering Det är omöjligt att spå om framtiden, men vi kan se på krafterna som påverkar utveckling, säger Partner och Associate Director på Boston Consulting Group, Tim Figures, när han intar scenen på Pandox Hotel Market Day. Han delar den insikter som företagsledare, investerare och fastighetsbolag bör ta hänsyn till.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.