Image

Köpcentrumens vinnare

SVERIGE Nya shoppingcentrum ploppar upp som svampar ur jorden. Detta får som konsekvens att mindre lokala handelsplatser slås ut. Men vilka köpcentrum blir vinnarna?
Publicerad den 3 December 2007

Konsultföretaget Experian har analyserat de nya handelsplatserna och menar att risken är stor att mindre handelsplatser slås ut. Till tidningen Dagens Industri säger hon att de stora jättarna, som Boultbee, gjort noggranna undersökningar för att se att deras handelsplaner ska löna sig. Däremot har flera andra aktörer gjort bristfälliga analyser innan man beslutat att bygga.
– De som profilerar sig och är aktiva med sitt kundunderlag kommer att vinna. Överetableringen tvingar fram mer kreativa lösningar och mer målgruppsanpassade handelsplatser. Vi får handelsplatser som i högre grad tänjer på helhetsupplevelser, där shoppingen kombineras med andra attraktioner, säger Anne Marie Flood till Dagens Industri.
Hon tror att de köpcentrum i Stockholm som har störst chans att klara sig är Liljeholmen som ska stå klart 2009, Sundbyberg som är under uppbyggnad, nyinvigda Bromma, Skärholmen, Forum Nacka, Stinsens köpcentrum i Sollentuna, Sickla Köpkvarter i Nacka, Mörby Centrum och Vällingby Centrum. Samtliga av dessa köpcentrum är nybyggda, nyrenoverade eller planerar att bygga ut.

Relaterade artiklar

Ämnen

Senast från Fastighetssverige Plus

Stefan Dahlbo: "Vi ser svarta svanar flyga omkring"

Bolag Ett tråkigt år. Det är vd Stefan Dahlbos utblick för marknaden 2024 som han delger på presentationen av första kvartalet för Fabege. Stora utflyttningar och långa hyresförhandlingar är två av de faktorerna som han ser med oro på.

Läs mer

Mer om Fastighetssverige Plus


Lokalnytt Lokalnytt.se - Hitta ditt nya drömkontor idag. Tusentals lediga lokaler inom hela Sverige.
Nordic Property News Nordic Property News reports the latest news from the Nordic real estate market with an international newsletter every weekday.

Mer från Fastighetssverige