Mindre järnvägsstationer tillhör ofta sin orts främsta byggnader. De ligger centralt, är byggda i vacker arkitektur och har en lokal historia värd att bevara. I takt med att våra resmönster förändras och infrastrukturen utvecklas har många av de mindre järnvägsstationerna förlorat en del av sin betydelse sett från ett resenärsperspektiv.
I stället för att stationerna står oanvända och riskerar att förfalla eller vandaliseras, arbetar Jernhusen för att ge dem ett nytt liv med lokalt förankrade ägare.
- Vi har tillsammans med Banverket och tågoperatörerna utrett förutsättningarna för dessa fastigheter och tror att kommunen och/eller det lokala näringslivet bättre kan ta tillvara på fastighetens utvecklingsmöjligheter. Med stationsfastigheten fullt uthyrd minskas även riskerna för vandalisering, säger Amir El-Sayed, affärsområdeschef på Jernhusen.
De stationsfastigheter som berörs är: Skelleftehamn, Jörn, Älvsbyn, Holmsund, Mellansel och Duved.
I de stationer som har en öppen väntsal säkerställs den funktionen genom att fastigheten säljs med ett hyreskontrakt samt ett servitut som ger den nya ägaren skyldighet att upplåta väntsal. Formell hyresgäst till väntsalen blir Jernhusens helägda dotterbolag SRAB.
- Redan idag samarbetar vi med kommuner, trafikoperatörer, lokala näringslivet och Banverket i utvecklingen av de mindre stationerna. Tillsammans utreder vi fastighetens förutsättningar. De lokala aktörerna har god lokalkännedom och ett kontaktnät för att få in nya verksamheter. Järpen, Undersåker och Järvsö är bra exempel där det lokala näringslivet eller kommunen gått in som ny ägare, berättar Amir El-Sayed, affärsområdeschef på Jernhusen.
Presenteras av Technogym
Bolag Willhem ska samlas, hitta riktningen framåt och utveckla affärsidén. Det säger vd Mariette Hilmersson till Fastighetssverige efter att de nu inrättat en ny position i ledningsgruppen.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.