Godsstråket genom Hallsberg ska gå från enkel- till dubbelspår för att öka kapaciteten och därmed möjligheten till fler miljövänliga gods- och persontransporter. Trafikverket har gett Forsen uppdraget att sköta byggplatsuppföljning för delen ”Bana”.
– Det är ett mycket komplext projekt, säger Lars-Eric Sjöberg, byggledare, Forsen. Vi ska sköta ombyggnationen med pågående verksamhet på bangården och tågtrafik till och från Hallsberg som är nordens största rangerbangård och hjärtat i svensk godstrafik.
Utbyggnaden ansluter till befintligt dubbelspår norrut mot Örebro och framtida dubbelspår söderut mot Degerön och Mjölby.
Projektet innebär bland annat att ett nytt spår anläggs för godsstråket mellan befintligt godsspår 105 och Västra Stambanan. Anläggandet av det nya spåret medför att en cirka 1,5 kilometer lång sträcka av Västra stambanans dubbelspår behöver flyttas söderut, utanför befintlig järnvägsmark. Andra åtgärder är anläggande av växlar och nya teknikbyggnader, servicevägar, stödmurar och skyddsräcken. En ny järnvägsbro för godsstråket anläggs. Projektet omfattar även bullerskyddsåtgärder i form av skärm och/eller vall, fönster och uteplatsåtgärder på fastigheter.
Uppdraget påbörjades 1 november 2016 och beräknas pågå till 1 november 2020.
Presenteras av Pattern Geographic
Presenteras av WeOffice
Bolag Slättö, har genom logistik- och industri-teamet Evolv, gjort sina första förvärv inom lättindustri i den nyetablerade fonden Slättö Value Add III. Lars Axelsson, vd för Evolv, berättar för Fastighetssverige om premiärförvärven och hur man vill fortsätta växa samt hur han ser på framtiden och konkurrensen inom lättindustrisegmentet.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.