Banverkets projektchef Kjell-Åke Averstad och trafik- och stadsmiljöborgarrådet Mikael Söderlund (m) riktar i DN skarp kritik mot ett tiotal av de ledande fastighetsägarna som berörs av projektet med Citybanan.
- Jag förvånas över att de har valt att i domstol överklaga beslut som är nödvändiga för projektets genomförande. Det är olyckligt, säger Mikael Söderlund till DN.
För Citybanans byggande krävs flera miljö- och vattendomar.
- Utan dessa stannar arbetet. Jag har svårt att följa fastighetsägarnas resonemang, de kräver garantier och ekonomisk kompensation långt mer än vad de har laglig rätt till. Utåt står fastighetsägarna bakom Citybanan, men deras överklaganden är inte till fördel för processen, säger Kjell-Åke Averstad.
Vasakronans vd Håkan Bryngelson försvarar fastighetsägarnas agerande:
- Vi vill hållas skadeslösa för skador och sättningar, för kostnader vid buller och annat. Vid byggandet av Citytunneln i Malmö lämnade Banverket sådana garantier, säger han till DN.
- Fastighetsägarna har gett Banverket ett förslag till avtalstext, en text som verket hittills har avvisat. När vi har en lösning liknande den i Malmö blåser vi av striden.
Att just Vasakronan driver striden mot Banverket och Stockholms stad är känsligt eftersom Vasakronan ägs av staten.
- I ett projekt av det här slaget finns olika partsintressen, jag har ansvaret för Vasakronan och dess fastigheter, betonar Bryngelson.
Citybanan ska bli en tvåspårig järnväg med två nya stationer i en cirka sex kilometer lång tunnel mellan pendeltågsstationen Stockholms södra och Tomteboda. Citybanan fördubblar spårkapaciteten genom Stockholm.
Budgeten för Citybanan är 16,3 miljarder kronor och beräknad trafikstart är satt till år 2017.
Presenteras av WeOffice
Presenteras av Pattern Geographic
Bolag Slättö, har genom logistik- och industri-teamet Evolv, gjort sina första förvärv inom lättindustri i den nyetablerade fonden Slättö Value Add III. Lars Axelsson, vd för Evolv, berättar för Fastighetssverige om premiärförvärven och hur man vill fortsätta växa samt hur han ser på framtiden och konkurrensen inom lättindustrisegmentet.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.