Image

Dubbelt så stark tillväxt bland köpcentrum som prioriterar hyresgästerna

Handel I en ny analys genomförd av CFI Group och HUI Research konstateras att de köpcentrum som arbetar aktivt med sina hyresgäster når en betydligt starkare omsättningstillväxt än marknaden.
Publicerad den 28 Mars 2017

Sedan 2010 har köpcentrumen i analysen haft en dubbelt så stark tillväxt som köpcentrumbranschen som helhet.

Analysen omfattar de centrum som deltagit i Fastighetsbarometern Butik, en branschmätning som riktar sig mot hyresgäster i köpcentrum. Sedan 2010 har de deltagande centrumen kontinuerligt stärkt sin kundnöjdhet och som ett resultat av detta har omsättningen under perioden ökat med 27 procent.

Köpcentrumbarometern, som löpande kartlägger köpcentrumhandelns utveckling och omsättning, har under samma period ökat med 13 procent.

– Bakom köpcentrumens framgång står en organisation som aktivt jobbar med att stärka relationen med hyresgästerna, där centrumledningen uppfattas som tillgänglig, hyresgästinriktad och affärsmässig. Vidare ser vi att de centrum som lyckas riktigt bra har ett nära samarbete med butikerna för att stärka upplevelsen av centrumets image, marknadsföring och butiksutbud, områden som direkt påverkar både hyresgäster och besökare, säger Viktor Carlsten, projektansvarig för Fastighetsbarometern på CFI Group.

Analysen bekräftar att kundnöjdhet är starkt sammankopplad med ett köpcentrums omsättning, ett samband CFI Group sedan tidigare har etablerat för kommersiella hyresgäster inom kontorsbranschen. De deltagande köpcentrumen i Fastighetsbarometern Butik har inte bara utvecklats dubbelt så bra som köpcentrum i Köpcentrumbarometern rent omsättningsmässigt, utan har även en betydligt starkare utveckling än Detaljhandelsindex som sedan 2010 har ökat med 19 procent.

– Att dessa centrum presterar bättre än branschen och även slår Detaljhandelsindex är definitivt anmärkningsvärt och ett kvitto på att aktiv förvaltning leder till förbättrat resultat även i kronor och ören. Att ligga i framkant inom detta område kommer bli allt viktigare i takt med den ökande e-handeln och konkurrens från de nya handelsplatser vi ser växa fram i många delar av Sverige, säger Tobias Rönnberg, konsult på HUI Research.

- Nanna Isaksson
nanna@fastighetssverige.se

Relaterade artiklar

Ämnen

Senast från Fastighetssverige Plus

Liia Nõu: "Man vet aldrig hur framtiden kommer att se ut"

Bolag Pandox vd, Liia Nõu, gjorde vid presentationen av senaste kvartalsrapporten klart att man letar efter förvärv, främst inom de tre starka marknader man redan går bäst i: Storbritannien, Norden och Tyskland. – Det senaste förvärvet hade en sjuprocentig yield så det är det vi siktar på, säger Pandox-vd:n.

Läs mer

Mer om Fastighetssverige Plus


Lokalnytt Lokalnytt.se - Hitta ditt nya drömkontor idag. Tusentals lediga lokaler inom hela Sverige.
Nordic Property News Nordic Property News reports the latest news from the Nordic real estate market with an international newsletter every weekday.

Mer från Fastighetssverige