PATH är pendeltågen som förbinder New Jersey med nedre Manhattan. Skanska-konsortiet ska ansvara för alla platsgjutna betongkonstruktioner till den nya stationens plattformar under och väster om New York City Transits (NYCT) tunnelbanestation för linje 1. För stålstomme och betongelement har ett annat företag kontrakterats.
Stationens betongtak kommer samtidigt att utgöra den öppna platsen i anslutning till WTC Memorial. Ett av PATH-stationens våningsplan ska också ansluta till en planerad transithall för tunnelbanan.
- Uppförandet av den nya PATH-stationen är ett betydande inslag i återuppbyggnaden av World Trade Center-området, säger Mike McNally, vice VD Skanska AB och inom koncernledningen ansvarig för de amerikanska verksamheterna. Vi bidrar med vår expertis inom såväl hus- som tungt anläggningsbyggande till detta projekt som blir en av de viktigaste knutpunkterna i New York.
WTC-stationen är en av de mest frekventerade inom PATH-systemet. Trafiken ska upprätthållas under hela byggtiden vilket medför omfattande omlokaliseringar och ombyggnader av de tre befintliga A,B och C-plattformarna samt fem spår. Även en fjärde plattform kommer att byggas.
I uppdraget ingår också både en öst-västlig gångtunnel och en passage under West Street till finanskvarteren vid Wall Street. Det tunga anläggningsbyggandet genomförs i samarbete med Granite Construction medan Skanska utför alla installations- och inredningsarbeten. Både Skanska USA Civil och Skanska USA Building medverkar med 50 procent respektive 30 procent av den totala kontraktssumman.
Arbetet inleds denna månad och ska vara färdigställt i maj 2014.
Presenteras av Pattern Geographic
Presenteras av WeOffice
Bolag Liten milstolpe passerad i bolagets ägande.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.