Med en ny modern station skapas en attraktiv mötesplats för både resenärer och Växjöbor med mer service och fler butiker och restauranger. Det är också en del av utvecklingen av Växjö som med stationsnära stadsutveckling genererar fler centrala arbetsplatser och gör det möjligt för fler att välja att åka kollektivt.
– Det löser tre saker. Det blir ett nytt effektivt och bra stadshus, det blir möjligt att bygga bostäder i ett trippel-A-läge i det befintliga stadshuset och det blir en ny modern station som blir en nod för kollektivtrafik och gör det lättare att besöka kommunförvaltningen. Det här är ett innovativt projekt som ger positivt eko i Sverige. Det finns ett stort antal kommuner som har anmält sitt intresse för att ta del av hur man kan lösa sina behov på samma sätt. Här har Växjö tagit rollen av pionjär, säger Andreas Meyer, affärsutvecklare på Jernhusen.
Projektet passar också in i kommunens långsiktiga strategier enligt Meyer:
– Det är en träbyggnad som stärker Växjös ambition att vara Europas grönaste stad. Huset stärker den hållbara strategin. Växjös nya station och stadshus blir en ny signaturbyggnad för staden. Det är en väldigt profilstark byggnad. Växjö kommun har varit kreativa när vi sökt en ovanlig lösning och sett nya möjligheter och haft modet att realisera det.
Avtalet är villkorat beslut i kommunstyrelsen den 17 oktober. Jernhusen investerar 75 miljoner kronor i projektet.
Presenteras av Pattern Geographic
Presenteras av Quandify
Bolag Pandox vd, Liia Nõu, gjorde vid presentationen av senaste kvartalsrapporten klart att man letar efter förvärv, främst inom de tre starka marknader man redan går bäst i: Storbritannien, Norden och Tyskland. – Det senaste förvärvet hade en sjuprocentig yield så det är det vi siktar på, säger Pandox-vd:n.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.