Image

Detaljplaneprocessen för Centralstationen startad

Bygg/Arkitektur Stadsbyggnadsnämnden beslutade på torsdagen att tillsammans med Jernhusen starta detaljplaneprocessen för centralstationsområdet i Stockholm. Målet är att skapa nya stationsbyggnader till år 2025.
Publicerad den 9 December 2016
Detaljplaneprocessen för Stockholms centralstationsområde startas. Bild: Jernhusen
Detaljplaneprocessen för Stockholms centralstationsområde startas.

- Nästa generations tåg och resenärer ställer nya krav på en effektiv, tillgänglig och attraktiv station, säger Ann Wiberg, affärsområdeschef på Jernhusen. Framtidens Centralstation ska bli en plats med egna besöksvärden och en värdig entré till Stockholm.

Ett levande och effektivt centralstationsområde växer i betydelse när huvudstadens arbetsmarknadsregion växer snabbare än alla prognoser.

– En överdäckning av spårområdet vid Centralstationen är en chans att laga ett sår i stadsväven och binda ihop ett område som idag bara är en genomfartsplats. Utvecklingen i västra city är en unik möjlighet för Stockholm att utveckla och expandera city, säger Roger Mogert stadsbyggnads- och kulturborgarråd.

För att utnyttja det tidsfönster som skapas när pendeltågstrafiken flyttar till Citybanan 2017 inledde Jernhusen våren 2016 tillsammans med Stockholms Stad och Trafikverket utvecklingen av stationsområdet. Utvecklingen innebär att plattformarna förlängs för att ta hand om längre tåg. Den nya stationen delas i två byggnader på var sida om Klarabergsgatan. Trafiken på Klarabergsgatan kommer med stor sannolikhet bli mycket begränsad vilket gör att Klarabergsplan kan omvandlas till ett nytt stadstorg med bussangöring som förbättrar bytespunktsfunktionen avsevärt. Vid centralstationsområdet finns det också potential att utveckla nya kontor, vilket underlättar för fler att resa kollektivt till jobbet.

– Trafikverkets uppdrag är att bygga tillgänglighet i Sverige, och vi ser positivt på att vara med och utveckla Stockholms Centralstation som är Sveriges största resenärsnod. En om- och utbyggnad av Centralstationen ser vi som en helhetslösning som ska innebära en förbättring för både resenärer och stadens invånare, samtidigt som vi säkerställer godstransporter och värnar om järnvägen som riksintresse, säger Helena Sundberg, regional direktör på Trafikverket.

Den befintliga stationen kommer fortsätta vara en destination där resande, restauranger, handel och den anrika miljön står i centrum. Exakt hur den befintliga stationen ska integreras med de nya byggnaderna och vad det betyder för resenärsflödet kommer att framgå under detaljplanearbetet.

- Nicklas Tollesson
nicklas@fastighetssverige.se

Relaterade artiklar

Ämnen

Senast från Fastighetssverige Plus

"Yield-spreaden mellan logistik och lättindustri har varit alldeles för stor"

Bolag Slättö, har genom logistik- och industri-teamet Evolv, gjort sina första förvärv inom lättindustri i den nyetablerade fonden Slättö Value Add III. Lars Axelsson, vd för Evolv, berättar för Fastighetssverige om premiärförvärven och hur man vill fortsätta växa samt hur han ser på framtiden och konkurrensen inom lättindustrisegmentet.

Läs mer

Mer om Fastighetssverige Plus


Lokalnytt Lokalnytt.se - Hitta ditt nya drömkontor idag. Tusentals lediga lokaler inom hela Sverige.
Nordic Property News Nordic Property News reports the latest news from the Nordic real estate market with an international newsletter every weekday.

Mer från Fastighetssverige