Dessutom möjliggörs en upprustning av Brommaplans torg och anslutande stadsmiljö.
– Stockholm behöver fler bostäder och med detta beslut får vi 850 nya bostäder i ett mycket attraktivt läge. Bromma utvecklas hela tiden som stadsdel och nu möjliggör vi en omfattande upprustning av hela Brommaplan. I stadsutvecklingsprojektet ingår även en inbyggd bussterminal och en ny handels- och infartsparkering, säger borgarrådet Joakim Larsson (M), exploateringsnämndens ordförande.
– Markanvisningen kommer att tillföra hela området ett välkommet tillskott av bostäder och arbetsplatser, samtidigt som Brommaplan kan integreras bättre med kollektivtrafik och en ny infartsparkering. Vi ser detta som ett rejält lyft för Brommaplan och ett konkret exempel på hur ett område kan utvecklas för att bättre passa stockholmarnas vardagsbehov, säger Jan Tigerström (M), ordförande i Bromma stadsdelsnämnd.
Bolag Det saknas inte byggklar mark eller detaljplaner, om man får tro Wallenstam. Enligt bolagets vd Hans Wallenstam har bolaget många projekt som skulle kunna dras igång här och nu – men det råder fortfarande en stor osäkerhet kring huruvida alla led i entreprenörskedjan är tillräckligt pålitliga. – När det gäller byggen idag så är vi väldigt noggranna: vi gör bakgrundskontroller på alla entreprenörer för att säkerställa att de inte har något kriminellt för sig och för att vara säkra på att de har ekonomi för genomförandet.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.