Bopanelen 2030 – en rapport om framtidens hem, bygger på en undersökning genomförd av Kantar Sifo och lyfter frågor, trender samt utmaningar kring framtidens hem. Rapporten visar att hela 79 procent tycker att det kommer att vara viktigt att bo i en miljövänlig och hållbar bostad om tio år. Mest positiva till detta är de yngre i åldersgruppen 18–29 år, där uppger 84 procent att detta kommer att vara viktigt.
– Rapporten gör det möjligt för oss på Skanska att lättare kunna kartlägga framtidens behov och förstå hur människor vill bo om tio år. Det ger oss som bostadsutvecklare värdefulla insikter om hur vi måste arbeta för att kunna erbjuda de bostäder som efterfrågas av såväl individen som samhället i stort. Vårt mål är att skapa drömhem som främjar en hållbar livsstil och vi ska vara först på marknaden med klimatneutrala bostäder, säger Mikael Matts, vice vd på Skanska.
Resultatet visar att många kan tänka sig att betala extra för hållbara lösningar. Varannan person är villig att betala extra för solceller. Det visar att det finns både en efterfrågan och en vilja att bidra till hållbara lösningar. Nästan lika många kan dessutom tänka sig att spendera mer på smarta system som effektiviserar resursförbrukningen i hemmet såsom el-, värme- och vattenförbrukning. Men även om många svarat att det är viktigt med klimatsmarta bostäder och uppger att de är beredda att betala mer för det så ser Skanska ännu inte efterfrågan på marknaden.
– Klimatomställningen är en av de största utmaningarna som vårt samhälle står inför och hur framtidens bostäder byggs spelar roll. Men det behövs ytterligare incitament som premierar hållbara val för att åstadkomma en tydligare förflyttning; en grön flyttbonus skulle kunna vara en sådan, en miljöbostadspremie en annan. Framtidens hem behöver även smarta lösningar som underlättar hållbara val i vardagen. För att lyckas krävs samarbete mellan flera aktörer som regeringen, kommuner och byggföretag, säger Mikael Matts.
Bilens påverkan på miljön har länge debatterats. Och Bopanelen 2030 visar att många kan tänka sig att sälja bilen om bostadsfastigheten erbjuder en pool med eldrivna transportmedel för de boende. Även här är den yngre generationen 18–29 år mest positiva där hela 65 procent kan tänka sig detta. Motsvarande siffra bland de i åldrarna 50–65 år är endast 39 procent.
Skanska är ett av världens ledande bygg-, fastighets- och projektutvecklingsföretag i Norden, Europa och USA. Genom att gå i spetsen för hållbarhet erbjuder vi konkurrenskraftiga lösningar. Med våra värderingar och en attraktiv affärsmodell bidrar vi till att skapa en hållbar framtid för kunder och samhället och samtidigt skapa värde för aktieägarna.
I Sverige har företaget cirka 9 000 medarbetare. Intäkterna för byggverksamheten uppgick 2020 till drygt 42 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2020 cirka 2.300 nya hem.
Skanska Kommersiell U...
Läs mer om Skanska Commercial Development Nordic på Branschguiden
Presenteras av WeOffice
Presenteras av Pattern Geographic
Bolag Neobo stärker upp i toppen av bolaget genom rekryteringen av Ali Ali som ny transaktionschef. För Fastighetssverige berättar han vad som lockade med att ansluta till Neobo, om sin snabba karriärsutveckling, om tiden på Rikshem, om sin syn på transaktionsmarknaden för bostäder samt om vilken nytta han har av sin karriär som fotbollsdomare.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.